Van paard en wagen naar vliegen over water

Door de opkomst van vliegtuigen en de stijgende vraag is de vliegtuigindustrie een interessante mogelijkheid voor beleggers als u. In dit artikel nemen de beleggingsexperts van Wierda en Partners Vermogensbeheer u mee in de wereld van deze grote vogels en kunt u lezen over de geschiedenis van vliegtuigen, het economische vooruitzicht en de positie van de bedrijven AMG en Safran in deze industrie. 

Van paard en wagen naar vliegen over water - alles over AMG & Safran en de vliegtuigindustrie

Alles over de vliegtuigindustrie en de positie van AMG en Safran

Een lekkere vakantie naar het zonovergoten Bali of een zakenreis naar New York; door mondialisering is het onmogelijk om nog op je bestemming te komen op de oude manier met paard en wagen. Grote afstanden kunnen vandaag de dag overbrugd worden door de uitvinding van passagiersvliegtuigen. Door de opkomst van vliegtuigen en de stijgende vraag is de vliegtuigindustrie een interessante mogelijkheid voor beleggers als u. In dit artikel nemen de beleggingsexperts van Wierda en Partners Vermogensbeheer u mee in de wereld van deze grote vogels en kunt u lezen over de geschiedenis van vliegtuigen, het economische vooruitzicht en de positie van de bedrijven AMG en Safran in deze industrie. 

De mensheid krijgt vleugels

Voor het ontstaan van het vliegtuig moeten we meer dan een eeuw terug de tijd in. In 1903 wisten de Amerikaanse Gebroeders Wright een vlucht te maken met hun zelfgebouwde gemotoriseerde vliegtuig, genaamd “The Flyer”. Op dat moment werden de vliegtuigen alleen ingezet voor sport- en stuntgebruik. Vanaf 1911 veranderde dit echter drastisch door de aankomende Eerste Wereldoorlog. Militaire vliegtuigen kregen hierdoor de wind in de rug en ontwikkelden zich vliegensvlug. Maar na de oorlog waren deze militaire vliegtuigen natuurlijk onnodig, waardoor ze werden omgebouwd tot de allereerste volwaardige passagiersvliegtuigen. Ook na de Tweede Wereldoorlog was er een grote prikkel voor de verdere ontwikkeling van de vliegtuigen. De wapenwedloop tussen het Warschaupact onder leiding van de Sovjet-Unie en de NAVO onder leiding van het westen zorgden voor deze boost.

In deze tijd werden de vliegtuigen sterk verbeterd en kwam de F-16, een vliegtuig dat met behulp van slechts een computer kon vliegen, ook voor het eerst in beeld. Daarbij opgeteld begon het massatoerisme in de westerse landen op te komen. Dit zorgde voor een enorme vraag naar vliegtuigreizen onder de normale bevolking. Ook zakenjets en privévliegtuigen deden hun intrede op de markt, zodat zakenlieden niet afhankelijk waren van tijden van gewone passagiersvliegtuigen. Hoewel de ontwikkelingskosten van nieuwe technieken steeds duurder worden, is de markt voor vliegtuigonderdelen nog steeds erg bruisend en op zoek naar vernieuwing en verbetering. De laatste paar jaar zijn vooral de markten gericht op milieuvriendelijke onderdelen, wat voor de belegger erg interessant kan zijn.

Lees hier meer over de elektrische auto. 

Het verloop van de vlucht

In de afgelopen veertig jaar heeft de luchtvaart enorme sprongen gemaakt. Het aantal passagiers is vertienvoudigd en de luchtvracht is nog veel sneller gegroeid. Omdat overige economische sectoren al verder ontwikkeld waren, kon en kan de vliegtuigindustrie zich bij de top rekenen van succesmarkten. De belegger was alleen niet in de wolken van deze groei. De regel luidt dat hoe hoger het risico is, hoe hoger de potentiële winst zal zijn. Voor beleggers in de vliegtuigindustrie was dit echter niet het geval. Dit komt voornamelijk door de hoge ontwikkelingskosten en de grote hoeveelheid concurrentie, waardoor de winst van maatschappijen laag blijft. Maar hier zit nog iets achter: bedrijven die vliegtuigonderdelen op
de markt brengen, gaan er met de buit vandoor. En hier wordt het voor de belegger dus interessant. Vliegtuigonderdelen kosten letterlijk een fortuin en door de groeiende markt stijgen de prijzen. Ook Azië zorgt hiervoor, door een enorme bevolkingsgroei en de toename van het aantal megasteden. Het gevolg hiervan is een grote potentiële markt en een mooie kans voor beleggingen. Twee bedrijven die van deze ontwikkelingen op de markt slim gebruik maken, zijn AMG en Safran.

Lees hier meer over beleggingsland China. 

AMG en Safran wind in de rug

Het bedrijf AMG, ook wel Advanced Metallurgical Group, is een producent in metalen. Ze ontwikkelen producten voor meerdere industrieën, maar ook voor de wereldwijde lucht- en ruimtevaartindustrie. AMG speelt vooral heel erg in op de toenemende wereldwijde koolstofdioxide-uitstoot, wat beleggen in dit bedrijf erg aantrekkelijk maakt. De luchtvaart is voor ongeveer 2 procent van deze uitstoot verantwoordelijk en AMG probeert dit te veranderen door een extra verbetering van 25 procent in de brandstofefficiëntie te bewerkstelligen. AMG produceert een aantal speciale soorten legeringen en coatings die worden gebruikt om het gewicht van vliegtuigen te verlagen. Door meerdere klimaatakkoorden is het de bedoeling dat de uitstoot behoorlijk daalt en AMG biedt hiervoor een aantrekkelijke optie; voor de beleggingsexperts dus een goed bedrijf om in de gaten te houden.

Safran is een Frans bedrijf dat voornamelijk vliegtuigmotoren ontwikkelt, deze zijn goed voor meer dan de helft van hun omzet. Safran heeft een enorme ontwikkeling doorgemaakt en dat kan je goed zien in de waarde van hun aandelen het afgelopen jaar. In augustus 2018 stond het aandeel nog op iets meer dan 121 dollar, welke nu gestegen is naar maar liefst 147 dollar. Safran is vooral gericht op de Amerikaanse markt en behaalt daar een enorme omzet. In de toekomst zal de markt van vliegtuigonderdelen alleen maar groeien, waardoor ook Safran een interessant bedrijf is voor beleggers om in de gaten te houden. 

Conclusie

Vanaf de ontwikkeling van het eerste vliegtuig in 1903 heeft de vliegtuigindustrie niet stilgezeten. De wereldoorlogen waren een katalysator voor verdere ontwikkelingen, waar onder andere de eerste F-16 uit voortkwam. Op dit moment is vooral de markt voor energiezuinige vliegtuigonderdelen aan het groeien, maar andere onderdelen als motoren doen het ook nog erg goed. AMG en Safran zijn voorbeelden voor andere bedrijven als we kijken naar hun winst en mentaliteit, twee facetten die uiterst belangrijk zijn voor een goede belegging. De beleggingsexperts van Wierda en Partners Vermogensbeheer houden deze twee bedrijven dan ook nauwlettend in de gaten voor u. 

Meer informatie of contact?

Als u contact wenst of meer wilt weten, kunt u kiezen uit de volgende mogelijkheden:

Edwin Wierda in Business Class

Elke maand spreekt Edwin Wierda met Harry Mens in Business Class op RTL7 over de ontwikkelingen op de beurs. Kijk hier de afleveringen terug!

media

Gratis beleggersnieuws

Vraag onze nieuwsbrief aan en lees kosteloos onze mening over:

nieuwsbrief
  • Financiële markten
  • Aandelen
  • Obligaties
  • Opties
  • Trends en ontwikkelingen

Direct aanvragen

Referenties


Ik twijfelde tussen een 8 en een 9. Dat is voor een Groninger beslist niet onaardig. 't Kon minder zegt de Groninger dan. 

Degelijk en betrouwbaar, tijd en aandacht voor de belegger. 


Wij zijn zeer tevreden tot op heden. Wij zijn ruim een jaar klant. Wij voelen ons als klant gewaardeerd en Patrick is zeer attent.

Wat zijn onze tarieven?

  • Vergoeding afhankelijk van beheerd vermogen
  • Performance fee
  • Gratis kennismaking en intake
  • Gratis beoordeling effectenportefeuille

Meer informatie

InsingerGilissen Services
Binck logo 2
Beoordeling door klanten: 8/10 - 211 beoordelingen