Shell: reus in de oliesector

Het is inmiddels al ruim 45 jaar geleden dat op 6 januari 1974 de laatste autoloze zondag plaatsvond in Nederland. De olieproducerende Arabische landen verhoogden toen de olieprijs met een goede 70 procent. Als gevolg moesten er drastische maatregelen genomen worden om het olietekort in de Westerse wereld tegen te gaan. Ook nu gaat het slecht met de oliesector, maar vandaag de dag liggen de zaken er iets anders voor.

Normaal_Shell - Header

De olieprijs staat nu namelijk erg laag en lijkt maar niet te stoppen met dalen. Enerzijds komt dat door een stijgende olieproductie. Anderzijds wegens het feit dat de vraag naar olie afneemt, wat mede teweeggebracht wordt door de heersende coronacrisis. Dit heeft tot gevolg dat de prijs per vat olie hard naar beneden duikt. Één van de bedrijven die hierdoor flink wordt getroffen is Royal Dutch Shell. Sinds maart heeft de aandelenkoers het zwaar te verduren en onlangs werd al een wereldwijde reorganisatie aangekondigd. Vandaag nemen de beleggingsexperts van Wierda en Partners Vermogensbeheer u mee naar de oliesector om te kijken of het tij bij Shell nog te keren valt.

​Kopje onder in een zee van olie

Shell, één van de zes grootste staats-onafhankelijke oliemaatschappijen ter wereld, heeft het momenteel zwaar te verduren. Naast dat er natuurlijk door de stijgende urgentie om het klimaat te redden een twijfelachtige sfeer hangt over de toekomst van de gehele oliesector, is er nu wat anders aan de hand. De olieprijs is namelijk als het ware in vrije val. Sinds maart is er minder vraag naar het zwarte goud en hierdoor zakt de prijs per vat drastisch. Echter gebeurde er nog iets dat losstaat van COVID-19. Vanwege mislukte onderhandelingen tussen Rusland en de OPEC (de Organisatie van olie-exporterende landen) over het beperken van de olieproductie, besloot Saudi-Arabië de Russen te dwingen mee te doen door de markten te overspoelen met olie. Op 9 maart openden hierdoor de olieprijzen ruim 30% lager dan daarvoor. In de zomer klom de olieprijs weer wat op, maar dit was bij lange na niet genoeg om de oliesector weer in zijn oude glorie te herstellen. 

De cijfers van Shell in de afgelopen periode, zullen menig aandeelhouder en belegger een slechte nachtrust bezorgen. Ten eerste daalde de aandelenkoers in maart al van nog boven de €20 tot zelfs onder de €10. Verders, waar het bedrijf in het eerste kwartaal van 2019 nog een omzet van ruim 83 miljoen dollar had, was dit in het eerste kwartaal van 2020 teruggelopen tot nog maar 60 miljoen dollar. Het diepste dal liet nog even op zich wachten: de resultaten van het tweede kwartaal van 2020. Toen werd er slechts een omzet van $32.5 miljoen behaald, ten opzichte van een driemaal zo grote omzet van $90.5 miljoen in het tweede kwartaal van 2019. Bovendien werd er een recordverlies van 18.1 miljard dollar genoteerd. Drastische maatregelen zijn nodig om het tij te kunnen keren. Eén van deze maatregelen is de onlangs aangekondigde reorganisatie, waarbij 7000 tot 9000 banen geschrapt zullen worden. Met dit plan, dat eind 2022 gerealiseerd moet zijn, zou zo’n 2 tot 2.5 miljard dollar bespaard worden. Wilt u weten wat de visie voor Wierda en Partners Vermogensbeheer is voor de toekomst? Lees dan hier verder.

​Niet bij de vaten neerzitten

Toch betekent dit niet het einde van Shell. Sterker nog, deze enorme lage aandelenkoers en de reorganisatie bieden Shell een kans om een nieuwe koers te varen. Met de klimaatverandering en de stijgende vraag naar groene energie, kan dit hét cruciale moment zijn dat Shell duurzaam en toekomstbestendig zal maken. Voor de pandemie wilde Shell al CO2-neutraal opereren tegen 2050, maar corona heeft de ‘drang naar groen’ versneld. Met een nieuw initiatief genaamd  ‘Project Reshape’ wil het bedrijf een groenere kleur krijgen. Zo gaat Shell het aantal raffinaderijen verminderen en zet het groot in op bijvoorbeeld zonne- en windenergie. De winstmarges in deze groene energie-industrie liggen echter vaak wel lager, dus het is de vraag hoe Shell hiermee om zal gaan. 

Bovendien zal de coronacrisis niet eeuwig aanhouden en is de lage koers van Shell dus geen voorspelling voor de lange termijn. Daarnaast staat op het moment de rente nog steeds erg laag, waardoor meer mensen gaan beleggen. De lage rente zorgt er namelijk (indirect) voor dat er constant geld naar de aandelenmarkt stroomt. Voorheen stroomde dit geld veelal naar ‘groeiaandelen’ zoals Google, Facebook en Tesla. Op het moment zien we hier echter een verandering in, namelijk dat er ook steeds meer geld vloeit naar de zogeheten ‘waardeaandelen’, waar Shell zonder twijfel één van is. Wilt u weten wat Wierda en Partners Vermogensbeheer voor u kan betekenen in financieel opzicht? Neem dan hier een kijkje.

​Wat in het olievat zit, verzuurt niet

We kunnen hieruit concluderen dat Shell momenteel niet als een geoliede machine loopt, en dat dit vooral komt door een overschot aan olie gecombineerd met een lage vraag naar dit zwarte goud. Naar verwachting zal deze deels door corona gestarte situatie nog wel even aanhouden, maar biedt het ook toekomstperspectief voor Shell. Zo kan Shell nu in gaan zetten op een groenere toekomst, waardoor het bedrijf ook in de toekomst zijn solide positie kan behouden. Tot slot ziet men ook een verschuiving van kapitaal op de aandelenmarkt, waardoor er ook geld van de beleggers naar de waardeaandelen als Shell zal stromen. Kortom, het wordt even doorbijten voor Shell, maar de toekomst lijkt optimistisch. De beleggingsexperts van Wierda en Partners Vermogensbeheer houden deze sector goed in de gaten en verschaffen updates waar nodig.

Relatiemagazine aanvragen

Wilt u meer informatie over Wierda en Partners vermogensbeheer? Vraag dan geheel gratis ons magazine 'KOERS!' aan. In het magazine geven we u het laatste nieuws, maar laten we ook klanten aan het woord, omdat zij eveneens mooie verhalen te vertellen hebben die zij graag met u willen delen. Daarnaast vertellen wij u meer over wat we doen bij Wierda en Partners. Wat is onze visie op beleggen nou eigenlijk? Hoe gaan we te werk om voor u een zo goed mogelijk rendement te behalen en wat onderscheidt ons van anderen? Uiteraar hebben wij met veel plezier én passie aan het magazine gewerkt.

Het magazine ‘KOERS!’ is kosteloos aan te vragen via onderstaand formulier.

U heeft niet alle verplichte velden ingevuld

Meer informatie of contact?

Als u contact wenst of meer wilt weten, schroom dan niet en neem contact met ons op.

Edwin Wierda in Business Class

Elke maand spreekt Edwin Wierda met Harry Mens in Business Class op RTL7 over de ontwikkelingen op de beurs. Kijk hier de afleveringen terug!

media

Gratis beleggersnieuws

Vraag onze maandelijkse beursupdate aan en bekijk onze mening over:

  • Financiële markten
  • Aandelen
  • Obligaties
  • Opties
  • Trends en ontwikkelingen

Direct aanvragen

Onze referenties

Wij zijn zeer tevreden tot op heden. Wij zijn ruim een jaar klant. Wij voelen ons als klant gewaardeerd en Patrick is zeer attent.

Degelijk en betrouwbaar, tijd en aandacht voor de belegger. 

Ik twijfelde tussen een 8 en een 9. Dat is voor een Groninger beslist niet onaardig. 't Kon minder zegt de Groninger dan. 

Beoordeling door klanten: 8/10 - 211 beoordelingen
Magazine