Pils op het podium, de biermarkt in 2021

Gepubliceerd op 11 april 2021

De beleggingsexperts van Wierda en Partners Vermogensbeheer duiken in de biercijfers van Heineken en de rest van de biermarkt en voorspellen hoe 2021 en de jaren daarna eruit zullen gaan zien.

Wierda afbeelding format plaatsing - Header Heineken

‘Goudgeel, maar transparant, met een klein wit schuimlaagje erbovenop’, zo zien we een pilsje het liefst. Bier is hét drankje dat we zien in elk restaurant, elk café en in elke kroeg of club. In 2018 werd in Nederland ruim 12 miljoen liter bier geconsumeerd. Net als onze oosterburen houden we dus van dit goudgele vocht, maar eigenlijk zijn we in brouwen nog veel beter. In datzelfde jaar, 2018, werd ruim 24 miljoen hectoliter bier gebrouwen, waarvan 14 miljoen voor de export. Dit kan ook eigenlijk niet anders met een prominent bedrijf als Heineken op je grondgebied. In 2020 verslechterden de zaken echter. De horeca, het belangrijke afzetkanaal voor de bierproducenten, werd wereldwijd dichtgegooid vanwege het coronavirus. Na een korte opening in de zomer, zitten we inmiddels weer in hetzelfde schuitje. Hoe komt het dan met al die hectoliters bier?

De lockdown wegdrinken

Waar landen links en rechts in lockdown gingen, werd ook links en recht minder bier gedronken. Heineken verkocht wereldwijd minder bier, maar toch waren er significante verschillen in de totale vermindering. Zo ging het biervolume het hardst achteruit op het Amerikaanse en het Afrikaanse continent met een reductie van ongeveer 15%. In Europa en Azië bleef de schade enigszins beperkt en daalde het volume maar met circa 8%.
Deze algemene daling is grotendeels uit te leggen door de sluitende horeca. In Nederland steeg de bierconsumptie thuis namelijk. In mei werd bijvoorbeeld 20% meer bier genuttigd in de huiselijke omgeving dan het jaar ervoor. Deze stijging was natuurlijk onvoldoende om het totale horeca verlies goed te maken, maar door een efficiëntere distributie die de bierbrouwers genieten bij de supermarkten in vergelijking tot horeca ondernemers, werd het gat toch meer gedicht dan van tevoren verwacht. Zo kwam ook Heineken, een Nederlands bedrijf dat eigenaar is van meer dan 300 biermerken verspreid over 190 landen, niet geheel zonder schrammen door deze crisis heen. Dit gedeeltelijk dichten van gaten, was ook terug te zien in de horeca. Het bedenken van creatieve oplossingen,zoals maaltijdbezorgers, werd een nieuwe hype.

Een alcoholvrije toekomst?

Volgens het onderzoeksbedrijf IWSR daalden de totale bier- en wijnconsumptie in 2020 met 9% en naar verwachting zal deze consumptie pas rond 2024 weer op het oude niveau liggen. Toch zijn er ook nog positieve cijfers te vinden. Vooral de drankjes met weinig tot geen alcohol doen het goed. De nog kleine markt voor 0.0 laat een sterke stijging zien en is nu goed voor ruim 6.2% van de totale omzet van Heineken. Dit is weliswaar nog niet genoeg om de tegenvallende cijfers van de enorme traditionele biermarkt omhoog te trekken, maar dat zal slechts een kwestie van tijd zijn. Heineken is zich ook zeer bewust van deze gezondere trend en integreert het Heineken 0.0 biertje meer en meer in de cultuur van het bedrijf. Zo komt 0.0 steeds meer in de spotlight door bijvoorbeeld de UEFA Europa League te sponsoren met dit product in plaats van het traditionele Amstel bier. De toekomst van de bierbrouwers ligt dus bij het herstel van de bierafzet in de horeca en de stijgende populariteit van alcoholvrij bier. Wilt u weten wat de visie van Wierda en Partners Vermogensbeheer is voor de toekomst? Neem dan hier een kijkje.

Gebrouwen cijfers

Om een goede indruk te krijgen van de huidige stand van zaken kijken we naar de bedrijfscijfers van Heineken. De totale hoeveelheid gebrouwen bier wereldwijd ging dus, zoals eerder genoemd, naar beneden en bleef afgelopen jaar bij 221,6 miljoen hectoliter. Dit was het jaar ervoor nog ruim 241 miljoen hectoliter. Niet onverwacht zagen we dat daar in 2020 een flinke daling in de totale omzet van het bedrijf mee gepaard ging. Waar in 2019 nog een omzet van €23,9 miljard werd behaald, gooide het virus corona in 2020 dusdanig roet in het bier dat hier slecht €19,7 miljard van overbleef. Hoewel Heineken zeker niet als hardst geraakt werd, moest er toch winst ingeleverd worden. Er werd in 2020 een bedrijfswinst van ruim 2,4 miljard euro behaald. In 2019 bedroeg deze nog 4 miljard. 
Toch is het slechts een kwestie van tijd voordat de bierbrouwer weer betere cijfers neer kan zetten. Het vaccineren gaat steeds sneller en het einde van de lockdown komt met de dag dichterbij. Het vooruitzicht dat we komende zomer met z’n allen weer op het terras zitten, is dan ook alles behalve gek. Dit enthousiasme heerst ook onder de beleggers en zien we terug in de aandelenkoers van Heineken. Waar deze ook de klassieke COVID-dip voor de kiezen kreeg en terugzakte tot slechts €70, is er inmiddels al weer veel geklommen en is de €90 alweer genoteerd. Het is dus slechts een kwestie van tijd voordat er weer een Heineken-aandeel voor over de €100 op de beurs verkocht gaat worden. Wilt u meer weten over het financiële succes van Wierda en Partners Vermogensbeheer zelf? Lees dan hier verder.

Is het laatste biertje gedronken?

Het lijkt er dus op dat het laatste biertje voorlopig nog niet gedronken is, maar dat dit in de toekomst wel een 0.0 kan worden. De stijgende vraag naar dit gezondere alternatief wordt de komende jaren alleen maar groter en hier wordt slim op ingespeeld door de bierbrouwer. Hoewel de impact van de horeca sluiting groot was, zal de bierverkoop binnen een aantal jaar alweer terug zijn op het oorspronkelijke niveau. Van daaruit kan het dan alleen nog maar omhoog. Op de korte termijn zijn de vooruitzichten in elk geval ook goed. Steeds meer mensen worden gevaccineerd en daarmee komt de heropening van de horeca met de dag dichterbij. Wanneer heel Nederland weer met een goudgeel goedje op terras zit, zal er aan geluk niks ontbreken, ook bij de Heineken-beleggers niet. De beleggingsexperts van Wierda en Partners Vermogensbeheer houden de biermarkt goed in de gaten en rapporteren waar nodig.

Relatiemagazine aanvragen

Wilt u meer informatie over Wierda en Partners vermogensbeheer? Vraag dan geheel gratis ons magazine 'KOERS!' aan. In het magazine geven we u het laatste nieuws, maar laten we ook klanten aan het woord, omdat zij eveneens mooie verhalen te vertellen hebben die zij graag met u willen delen. Daarnaast vertellen wij u meer over wat we doen bij Wierda en Partners. Wat is onze visie op beleggen nou eigenlijk? Hoe gaan we te werk om voor u een zo goed mogelijk rendement te behalen en wat onderscheidt ons van anderen? Uiteraar hebben wij met veel plezier én passie aan het magazine gewerkt.

Het magazine ‘KOERS!’ is kosteloos aan te vragen via onderstaand formulier.

U heeft niet alle verplichte velden ingevuld

Meer informatie of contact?

Als u meer wilt weten, schroom dan niet en neem contact met ons op.

Beleggen kent risico's. Uw inleg kan minder waard worden.

Edwin Wierda in Business Class

Elke maand spreekt Edwin Wierda met Harry Mens in Business Class op RTL7 over de ontwikkelingen op de beurs. Kijk hier de afleveringen terug!

media

Gratis beleggersnieuws

Vraag onze maandelijkse beursupdate aan en bekijk onze mening over:

  • Financiële markten
  • Aandelen
  • Obligaties
  • Opties
  • Trends en ontwikkelingen

Direct aanvragen

Onze referenties

Wij zijn zeer tevreden tot op heden. Wij zijn ruim een jaar klant. Wij voelen ons als klant gewaardeerd en Patrick is zeer attent.

Degelijk en betrouwbaar, tijd en aandacht voor de belegger. 

Ik twijfelde tussen een 8 en een 9. Dat is voor een Groninger beslist niet onaardig. 't Kon minder zegt de Groninger dan. 

Beoordeling door klanten: 8/10 - 211 beoordelingen
Magazine