PayPal en de toekomst van betalen

De tijd dat je bij de supermarkt alleen nog maar contant kon betalen is (gelukkig) al lang verleden tijd. De pinpas heeft in Nederland en daarbuiten zijn intrede gedaan. Met de komst van contactloos betalen en IDEAL lijkt de gemakkelijkste manier van betalen te zijn gevonden. Is dat wel zo? 

Normaal_Paypal - Header

Het monopolie op betalen, dat de banken in handen hadden, wordt stukje bij beetje afgebroken door nieuwe concurrenten. Zoals bijvoorbeeld PayPal; dit is een groot betaalsysteem dat al lange tijd een alternatieve betaalroute biedt dan het standaard IDEAL van de gevestigde banken, maar er zijn steeds meer kapers op de kust. De beleggingsexperts van Wierda en Partners Vermogensbeheer nemen u mee in het nieuwe betalen en vertellen u waarom PayPal niets te vrezen heeft.

Historie van PayPal

De roots van PayPal liggen nog in de vorige eeuw bij het bedrijf Confinity dat in 1998 werd opgericht. In 1999 introduceerde het bedrijf PayPal als een van zijn producten. Het bedrijf fuseerde in 2000 met het X.com, wat toen van Elon Musk was. Elon Musk is tegenwoordig vooral bekend van zijn opmerkelijke tweets en als CEO van Tesla. Hij besloot zich na de fusie volledig te focussen op PayPal. X.com werd in 2001 ook hernoemd tot gewoon PayPal. Het aantal gebruikers van PayPal groeide hard en in 2002 kwam hier nog een interessante wending bij. PayPal werd namelijk overgenomen door eBay, omdat 50% van haar klanten PayPal toch al gebruikte. Beleggers moesten echter wachten tot 2015 voordat zij ook de vruchten konden plukken van eBay. Toen splitste PayPal zich namelijk af van eBay en ging onafhankelijk naar de beurs en op de eerste dag tikten de aandelen van PayPal al de $34 aan. Op dit moment in februari 2020 is de koers per aandeel hoger dan $120.

Lees hier meer over ons rendement van de afgelopen jaren.
 

​Storm van concurrentie

Inmiddels zijn we jaren verder en is betaalverkeer via internet meer regel dan uitzondering. Dit betekent ook dat er naast PayPal, andere partijen een graantje mee willen pikken van de vraag naar alternatieve betaalroutes. Iedereen kent bijvoorbeeld de Bitcoin wel, een manier van betalen die volledig anoniem is en buiten de gevestigde banken omgaat. Bitcoin heeft echter wel een groot nadeel ten opzichte van PayPal. De waarde van één Bitcoin schommelt, en ook niet een klein beetje. In het afgelopen jaar is de waarde van Bitcoin van €3000 naar €10.000 gesprongen en ook weer terug naar €4000. Dit is niet erg waardevast en daarom is het voor consumenten die liever niet hebben dat hun geld in een paar minuten de helft minder waard wordt veel veiliger om PayPal te gebruiken. Net uitgerold in Nederland is Apple Pay, een concurrent ontwikkeld door, geloof het of niet: Apple. Van de 4 miljard transacties die plaatsvinden in ons kleine landje, worden er echter maar 18 miljoen afgerekend met de mobiele telefoon. De vraag is dus maar deze concurrentie echt een bedreiging kan vormen voor de reus PayPal.

​Vaste rots in ruige zee

Het lijkt er op dat PayPal niets te vrezen heeft van deze opkomende concurrentie. Het bedrijf sloot 2019 af met 305 miljoen actieve accounts, wat 14% meer is dan het jaar ervoor. Ook wisten ze in het laatste kwartaal van 2019 een groei in de omzet van 17% te realiseren, waarmee de omzet in het vierde kwartaal uitkwam op $4,96 miljard. Bovendien is het bedrijf druk bezig om ook in de toekomst beleggers blij te kunnen maken met groene cijfers binnen en buiten de beurs.

Lees hier meer over vermogensbeheer bij ons.

Groeimogelijkheden bevinden zich in Azië en Latijns-Amerika. Voor de markt in Azië wordt een groei verwacht van digitale betalingen van $1.5 biljoen naar $3 biljoen binnen de komende vier jaar, en PayPal bereidt zich hierop voor. Om in te spelen op deze groei, heeft PayPal 70% van de aandelen van het Chinese bedrijf GoPay gekocht. Dit was echter nog niet genoeg voor PayPal om de aandeelhouders tevreden te houden. Er werd nog een deal gesloten, welteverstaan met het Chinese UnionPay, wat één van de grootste pas-uitgevers is in China. Deze deal maakt het mogelijk voor de 130 miljoen UnionPay klanten buiten China om hun kaart te linken met PayPal. Dit geeft PayPal een enorme boost in zijn klantenbestand. Ook in Latijns-Amerika zit PayPal niet stil; het heeft $750 miljoen geïnvesteerd in MercadoLibre, een bedrijf uit Argentinië dat webshops beheert. Voor de klanten van PayPal betekent deze deal toegang tot nog meer webshops over de hele wereld. Voor PayPal en de beleggers betekent dit een groot aantal nieuwe gebruikers en mogelijkheden om te blijven groeien. Tot slot heeft PayPal ook nog de betalingsservice Venmo voor transacties tussen individuen in de VS. Deze dienst is een belangrijke groeifactor binnen het bedrijf met 52 miljoen actieve accounts. Zoals het er nu voor staat, levert Venmo Paypal per jaar zo’n $400 miljoen extra op. Maar met nieuwe diensten zoals ‘Venmo credit card’ in zicht, zal dit waarschijnlijk nog veel meer worden.

Toekomstmogelijkheden

Nu de EU innovatie in het betalen wil stimuleren lijkt het monopolie van de banken op betalen verleden tijd. PayPal is een vrij gevestigde speler in de wereld van geldtransacties, maar de concurrentie ligt op de loer. Toch kunnen we nu zonder twijfel zeggen dat PayPal als een rots overeind staat en dit voor de voorzienbare toekomst ook zal blijven doen. Om dit vast te houden, breiden ze hun invloed uit richting Azië en Latijns-Amerika en creëren ze zo mogelijkheden om te blijven groeien. Een pareltje op de markt voor de beleggers. Dit is ook de beleggingsexperts van Wierda en Partners Vermogensbeheer niet ontgaan en zij blijven de nieuwste ontwikkelingen omtrent PayPal op de voet volgen.

Meer informatie of contact?

Als u contact wenst of meer wilt weten, schroom dan niet en neem contact met ons op.

Edwin Wierda in Business Class

Elke maand spreekt Edwin Wierda met Harry Mens in Business Class op RTL7 over de ontwikkelingen op de beurs. Kijk hier de afleveringen terug!

media

Gratis beleggersnieuws

Vraag kosteloos onze beursupdate aan en lees onze mening over:

Beursupdate
  • Financiële markten
  • Aandelen
  • Obligaties
  • Opties
  • Trends en ontwikkelingen

Direct aanvragen

Onze referenties

Wij zijn zeer tevreden tot op heden. Wij zijn ruim een jaar klant. Wij voelen ons als klant gewaardeerd en Patrick is zeer attent.

Degelijk en betrouwbaar, tijd en aandacht voor de belegger. 

Ik twijfelde tussen een 8 en een 9. Dat is voor een Groninger beslist niet onaardig. 't Kon minder zegt de Groninger dan. 

Beoordeling door klanten: 8/10 - 211 beoordelingen
Magazine