Kapitaal in de scheepvaart

De scheepvaartindustrie is één van de grootste ter wereld en dat vertegenwoordigt zich ruim en wel op de beurs. Het is dan ook niet zonder reden dat Wierda en Partners Vermogensbeheer bij deze sector altijd een oogje in het zeil houdt. 

Kapitaal in de scheepvaart

Het is alweer een tijdje geleden dat de stoomboot van Sinterklaas ons land uit is, maar dat betekent niet dat de scheepvaartindustrie niks te doen heeft totdat de Goedheiligman weer naar ons land komt. De scheepvaartindustrie is één van de grootste ter wereld en dat vertegenwoordigt zich ruim en wel op de beurs. Het is dan ook niet zonder reden dat Wierda en Partners Vermogensbeheer bij deze sector altijd een oogje in het zeil houdt. 

Wat is de scheepvaartindustrie


Het eerste wat elke belegger doet voordat die ergens instapt is kennis opdoen over het aandeel en de markt waarin het actief is. Wij nemen vandaag dus ook eens de eeuwenoude scheepvaartmarkt onder de loep.
Dat de scheepvaart te maken heeft met iets van schepen en boten zal niet als een verrassing komen. Wat de belegger al iets meer de wenkbrauwen doet optrekken is de schaal waarop de scheepvaart opereert. Zo’n 90% van de wereldhandel verloopt via de scheepvaart. Zonder de scheepvaart zou intercontinentale handel simpelweg niet mogelijk zijn en dit is toch zeker iets waar de wereldeconomie afhankelijk van af is. Door de globalisering staat de wereld meer dan ooit tevoren in contact met elkaar en de scheepvaart speelt hier een cruciale rol in. Het apparaat waarop u dit artikel leest zou bijvoorbeeld nooit hebben kunnen bestaan zonder deze markt. Dat de scheepvaart overigens niet altijd vlekkeloos verloopt werd dit jaar nog duidelijk ​toen een 400 meter lang containerschip enkele containers verloor in de Waddenzee.

De gigantische rol van de scheepvaart in de wereldeconomie zorgt er ook voor dat het een markt van belang is voor de belegger. Dit belang drukt zich ook zeker uit in de omvang van de industrie. Er zijn meer dan 50.000 handelsschepen in gebruik om ervoor te zorgen dat de wereldeconomie niet als een kaartenhuis in elkaar valt. Vergeleken met het aantal auto’s dat in gebruik is in bijvoorbeeld alleen al de provincie Drenthe, namelijk 260.000 auto’s, valt het getal 50.000 in het niet. Er is echter wel een aanzienlijk verschil in de omvang van het gemiddelde handelsschip en de gemiddelde auto. Eén van de nieuwste schepen van de rederij Maersk kost zo’n twee miljard dollar om te produceren en is bijna 400 meter lang. Hoe zou het anders kunnen dat bijna alle 260.000 auto’s in Drenthe per schip naar Nederland zijn toegebracht?

Daarnaast is de scheepvaart ook een broedplaats voor technologische vooruitgang. Het vervoeren van producten en grondstoffen kan immers altijd goedkoper, beter en sneller. Dit heeft ertoe geleid dat het grootste containerschip in 2010 ‘slechts’ 15.000 containers kon vervoeren, terwijl dat nog geen vijf jaar later al was toegenomen naar 19.000 containers. Ook de automatisering in de havens en op de schepen zelf heeft de industrie een boost gegeven. In een terminal van de haven van Rotterdam is het vervoer van de containers van en naar de schepen zelfs al volledig geautomatiseerd. Met een groeiende wereldbevolking en een algemeen stijgende welvaart is ook het aannemelijk dat de scheepvaartindustrie en de bijkomende technologische vooruitgang niet gauw tot een halt gaankomen. Een stijgende wereldbevolking betekent immers een stijgende vraag naar producten, en dus ook naar het vervoer daarvan. 

Scheepvaart op de beurs

Moge het duidelijk zijn dat de scheepvaart een redelijk belangrijke rol speelt in de wereldhandel. Nu is de vraag natuurlijk waar het geld van deze gigantische markt naar toevloeit. Er wordt namelijk voor zo’n 4000 miljard dollar per jaar aan goederen middels schepen vervoerd. De belegger weet hier en daar dan ook mee te liften op het succes van deze industrie.

De Nederlanders zijn al eeuwen lang actief in de scheepvaart. De VOC was zelfs het allereerst beursgenoteerde bedrijf ooit en laat het nou net zo zijn dat ook dit bedrijf actief was in de scheepvaart. De omstandigheden zijn inmiddels wel wat veranderd, maar er wordt nog steeds geld verdiend in de scheepvaart. Het bekendste beursgenoteerde bedrijf is waarschijnlijk het Deense Maersk, wat een marktwaarde heeft van richting de 200 miljard dollar. Een andere grote speler is het Italiaanse Mediterranean Shipping Company (MSC). Samen hebben deze twee bedrijven een marktaandeel van 40% in de containermarkt. MSC is echter niet beursgenoteerd en er valt dus ook voor de belegger geen rendement op te behalen.

Naast vervoer door middel van containers bestaat er ook het vervoer van andere goederen. Een voorbeeld hiervan is het product olie. Het bedrijf Euronav is de grootste beursgenoteerde speler op deze markt. Het is aanzienlijk kleiner in vergelijking met bijvoorbeeld het Deense Maersk, maar juist dat het bedrijf kleiner is geeft het ook bepaalde voordelen ten opzichte van de grotere bedrijven. Wierda en Partners Vermogensbeheer heeft een positie in dit concern. 


U leest hier meer over Euronav en waarom wij daar een positie in hebben. 

Scheepvaart samengevat

Eén ding staat onwrikbaar vast: de scheepvaartindustrie is onmisbaar voor de wereldeconomie. Dat er dus ook een paar centen in deze markt zitten, staat dan ook wel vast. Sinds de prehistorie is dit bedrag van een paar centen echter uitgegroeid tot bedragen van miljoenen, miljarden en biljoenen. Het is waarschijnlijk dat de markt ook alleen maar blijft groeien door de alsmaar groeiende wereldbevolking. Om het nog maar niet te hebben over de technologische hoogstandjes die de industrie heeft opgeleverd. Kortom, de scheepvaartindustrie heeft volop de aandacht van de experts van Wierda en Partners Vermogensbeheer en zij blijven de ontwikkelingen binnen deze markt op de voet volgen. 

Meer informatie of contact?

Als u contact wenst of meer wilt weten, kunt u kiezen uit de volgende mogelijkheden:

Wierda bij Business Class

Elke maand spreekt Edwin Wierda met Harry Mens in Business Class op RTL7 over de ontwikkelingen op de beurs. Kijk hier de afleveringen terug! 

media

Gratis beleggersnieuws

Vraag onze nieuwsbrief aan en lees kosteloos onze mening over:

nieuwsbrief
  • Financiële markten
  • Aandelen
  • Obligaties
  • Opties
  • Trends en ontwikkelingen

Direct aanvragen

Referenties


Ik twijfelde tussen een 8 en een 9. Dat is voor een Groninger beslist niet onaardig. 't Kon minder zegt de Groninger dan. 

Degelijk en betrouwbaar, tijd en aandacht voor de belegger. 


Wij zijn zeer tevreden tot op heden. Wij zijn ruim een jaar klant. Wij voelen ons als klant gewaardeerd en Patrick is zeer attent.

Wat zijn onze tarieven?

  • Vergoeding afhankelijk van beheerd vermogen
  • Performance fee
  • Gratis kennismaking en intake
  • Gratis beoordeling effectenportefeuille

Meer informatie

InsingerGilissen Services
Binck logo 2
Beoordeling door klanten: 8/10 - 211 beoordelingen