Het virus en de technologie

Al meer dan een half jaar waart het COVID-19 virus rond op aarde. De mensheid heeft nooit eerder zo drastisch gereageerd op een ziekte als ditmaal het geval is. Plotsklaps waren economische belangen even niet meer het belangrijkste bij de beleidsmakers en werden complete landen lamgelegd om de volksgezondheid te beschermen.

Normaal_Technologie - Header

Overheden begonnen vervolgens massaal uitkeringen te verschaffen om zo toch nog enigszins de schade te beperken. De gedachte bij veel overheden is namelijk dat als er toch nog enige omloop van geld in de economie is, de economie niet compleet zou stilvallen. In de hoop dat consumenten zouden blijven consumeren met dit geld, moest zo de schade tot een minimum beperkt worden. Maar niet alle sectoren werden even hard getroffen, sommige raakten zelfs als het ware in een stroomversnelling en groeiden harder dan ooit tevoren. Een voorbeeld hiervan is de technologiesector. Historisch gezien is de technologiesector altijd al een drijfveer geweest van economische groei, maar met de intrede van het coronavirus werd dit alsmaar duidelijker. Het zijn de technologische ontwikkelingen van de laatste jaren, zoals videobellen, die nu een cruciale rol spelen in ons dagelijks leven. De beleggingsexperts van Wierda en Partners Vermogensbeheer kijken daarom vandaag met u mee naar de impact die het coronavirus heeft gehad op de technologiesector. 

​Beginnende Bytes

In de eerste dagen van het coronavirus leek het erop dat de technologiebranche het zelfs zwaarder ging hebben dan gemiddeld. Dit heeft alles te maken met de Chinese stad Wuhan. Zo’n 60% van ‘s werelds 500 grootste technologiebedrijven hebben namelijk hun hoofdkantoor in deze stad. Het is deze zelfde stad waar het virus zijn oorsprong vond. De maatregelen die al gauw getroffen werden zorgden voor financiële problemen. Een lockdown leidde tot onder andere leveringsproblemen, wat weer als gevolg had dat veel fabrieken gesloten moesten worden. Hiermee kwam de productie van bijvoorbeeld nieuwe computers, beademingsapparaten, telefoons, auto-onderdelen en displays tot stilstand. De ‘fabriek van de wereld’ - zoals China ook vaak genoemd wordt -  stagneerde. Als gevolg hiervan dreigden er tekorten in de technologiesector. Het spreekwoord ‘Als China niest, is de wereld verkouden’, kwam weer massaal voor in de kranten. In Nederland merkten we dit bij bedrijven zoals CoolBlue. Het bedrijf stopte al haar lopende en toekomstige advertentiecampagnes. Hun voorraad werd namelijk nauwelijks nog aangevuld en CoolBlue wilde de verkopen afremmen om tekorten te voorkomen. Aanvankelijk had het coronavirus wereldwijd een negatieve impact op de technologiesector.

Magnifieke Megabytes

Toen de Chinese fabrieken na een terugname in het aantal Chinese corona gevallen weer geopend werden, konden veel technologiebedrijven weer opgelucht ademhalen. Tekorten waren er niet geweest. Wel moest er veel productie ingehaald worden. Tegelijkertijd breidde het virus zich wereldwijd steeds meer uit. Vanuit Noord-Italië was al gauw grote delen van het continent in de ban van het virus. Niet veel later bevond vrijwel heel Europa - met uitzondering van Zweden - zich in lockdown. Dit leidde indirect tot ongekende kansen voor de techsector.  Waar sectoren als de horeca en de sierteeltbranche het zwaar te verduren hadden, was het ineens drukker dan ooit tevoren bij bedrijven als Zoom. Sinds de uitbraak van het coronavirus is de koers van dit bedrijf, dat voornamelijk een platform voor beeldbellen is, dan ook bijna verdubbeld. Het gebruik van dergelijke technologie in ons leven is onomkeerbaar gestegen. Bij een eerdere uitbraak van het vergelijkbare SARS-virus in 2003, zagen we een soortgelijke trend. Destijds leidde dit tot een explosieve groei in online shoppen. Het inmiddels welbekende Alibaba groeide in dat jaar met 50% als direct gevolg van het virus.  Met het coronavirus zien we nu weer een gigantische toename in het online winkelen, maar eveneens zien we dat nu terug in bedrijven die videobellen faciliteren. Dankzij deze technologie kan het onderwijs toch nog plaatsvinden en kunnen bedrijven toch op regelmatige basis blijven vergaderen. De omzet van het eerdergenoemde Zoom schoot met 169% omhoog. Het bedrijf draaide in alleen maart al een winst van $27 miljoen. Precies een jaar geleden stond de teller van de winst nog op ongeveer $200,000. Concurrenten van Zoom, zoals Cisco, Google en Microsoft profiteerden ook van deze verandering in ons dagelijks leven. Bent u benieuwd naar de rendement van Wierda, klik dan hier voor meer informatie.

Gemoedelijke Gigabytes

Zoom is echter lang niet het enige bedrijf wat een gigantische groei heeft doorgemaakt: de impact van het virus heeft sectorbreed een positieve impact gehad. Softwarebedrijven die ervoor zorgen dat uw computer niet gehackt worden spelen nu een steeds belangrijkere rol. Een voorbeeld hiervan is het Amerikaanse Akamai. Ook de online winkelbedrijven, zoals Alibaba en Amazon. Ter illustratie, begin dit jaar schommelde de koers van Amazon nog rond de $1,800, nu gaat dit al richting de $3,000. Ook digitale mediabedrijven zien een toename in de afname van hun diensten. Een voorbeeld hiervan is het welbekende Netflix. De grote groep mensen die nu steeds vaker thuis is dan eerst, kijken nu ook steeds vaker Netflix. In Spanje groeide het aantal Netflix-downloads met meer dan 50% en wereldwijd namen in het eerste kwartaal van 2020 16 miljoen mensen een Netflix-abonnement af. In het pre-coronatijdperk werd er vaak nog raar gedacht over online vergaderingen, maar dat is nu compleet veranderd. De verwachting is ook dat als het coronavirus verdwenen is, veranderingen als het digitale vergaderen zullen blijven. Wilt u weten wat Wierda ook na corona voor uw vermogen kan betekenen, dan vindt u hier meer informatie.

​Tijdloze Terabytes

Aanvankelijk had de technologiesector het zwaar te verduren, maar al gauw veranderde dit en werden de kansen gegrepen die het virus met zich meebracht. Talloze bedrijven zoals Microsoft, Zoom, Google en Netflix vulden al gauw het gat in de markt. Als gevolg hiervan hebben deze bedrijven dan ook geen krimp meegemaakt, het tegenovergestelde zelfs. Het coronavirus heeft veel veranderd en zal ons ook onverminderd in de ban houden tot de race naar het vaccin voorbij is. Hoe dan ook is gebleken dat de technologiesector inmiddels onmisbaar is voor ons dagelijks leven, en dit post-corona waarschijnlijk ook zal blijven. De beleggingsexperts van Wierda en Partners Vermogensbeheer zullen de ontwikkelingen in de techsector voor u onverminderd nauwlettend in de gaten houden.

Relatiemagazine aanvragen

Wilt u meer informatie over Wierda en Partners vermogensbeheer? Vraag dan geheel gratis ons magazine 'KOERS!' aan. In het magazine geven we u het laatste nieuws, maar laten we ook klanten aan het woord, omdat zij eveneens mooie verhalen te vertellen hebben die zij graag met u willen delen. Daarnaast vertellen wij u meer over wat we doen bij Wierda en Partners. Wat is onze visie op beleggen nou eigenlijk? Hoe gaan we te werk om voor u een zo goed mogelijk rendement te behalen en wat onderscheidt ons van anderen? Uiteraar hebben wij met veel plezier én passie aan het magazine gewerkt.

Het magazine ‘KOERS!’ is kosteloos aan te vragen via onderstaand formulier.

U heeft niet alle verplichte velden ingevuld

Meer informatie of contact?

Als u contact wenst of meer wilt weten, schroom dan niet en neem contact met ons op.

Edwin Wierda in Business Class

Elke maand spreekt Edwin Wierda met Harry Mens in Business Class op RTL7 over de ontwikkelingen op de beurs. Kijk hier de afleveringen terug!

media

Gratis beleggersnieuws

Vraag onze maandelijkse beursupdate aan en bekijk onze mening over:

  • Financiële markten
  • Aandelen
  • Obligaties
  • Opties
  • Trends en ontwikkelingen

Direct aanvragen

Onze referenties

Wij zijn zeer tevreden tot op heden. Wij zijn ruim een jaar klant. Wij voelen ons als klant gewaardeerd en Patrick is zeer attent.

Degelijk en betrouwbaar, tijd en aandacht voor de belegger. 

Ik twijfelde tussen een 8 en een 9. Dat is voor een Groninger beslist niet onaardig. 't Kon minder zegt de Groninger dan. 

Beoordeling door klanten: 8/10 - 211 beoordelingen
Magazine