Het vermogen van elektrische auto's

In dit artikel vertellen de experts van Wierda en Partners Vermogensbeheer u alles over beleggen in elektrische auto's en het toekomstperspectief hiervan. 

Het vermogen van elektrische auto's - header

Van alle kanten horen we dat fossiele brandstoffen opraken, en laten wij middelen als aardolie en aardgas nou net voornamelijk gebruiken als brandstof voor onder andere onze geliefde voertuigen. Tesla bedacht als eerste om een elektrische auto op de markt te brengen en zo deze spreekwoordelijke weerstand al van veraf op ons mondiale pad voor te zijn. Maar Tesla was niet de enige. Door grote automerken als Volkswagen, Renault en BMW wordt nu ook een groot aantal elektrische voertuigen geproduceerd en op de markt gebracht. Elektrische auto’s lijken daarom een big business te worden, waar u, als belegger, van kunt gaan profiteren. In dit artikel vertellen de specialisten van Wierda en Partners Vermogensbeheer u over de geschiedenis van elektrische auto’s, de groei van elektrische auto’s en het beleggen in elektrische auto’s. 

Het ontstaan van de elektriciteitsstroom

Al voordat Tesla elektrische auto’s introduceerde op de markt, werden deze auto’s gemaakt en gebruikt. Rond 1900 waren bijna alle auto’s elektrisch, maar vanwege de slecht ontwikkelde batterijen nog niet erg handig. Sinds 2000 begon de elektrische auto weer zijn opmars te maken. Maar vanaf 2008 kwam de ontwikkeling van elektrische auto’s in een stroomversnelling door de introductie van ‘De Roadster’ door Tesla, met een geheel nieuwe batterijtechnologie. Daarna ging het alleen maar beter met de elektrische auto. Grote automerken keken de techniek af bij Tesla en ontwikkelden daarmee hun eigen elektrische auto, die op grote schaal te fabriceren is. In 2014 stelde Tesla zelfs haar patenten open voor andere automerken met als doel de opmars van elektrische auto’s aan te drijven.

In 2018 werd het aantal elektrische auto’s op de weg geschat op ongeveer 3 miljoen. Elektrische auto’s staan dan nog in hun kinderschoenen, want naar schatting is dit aantal in 2030 al vertienvoudigd. Deze opmars van de elektrische auto’s betekent niet dat er niets meer te wensen is over elektrische auto’s. Veel mensen kopen geen elektrische auto omdat deze te duur zijn, omdat er weinig laadpalen zijn en omdat je er veel minder kilometers mee kan afleggen in vergelijking met auto’s die op benzine of diesel rijden. Hoewel dit allemaal negatief klinkt, levert dit alles ook iets positiefs op. Er is nog erg veel ruimte over op de markt om te groeien en te verbeteren. Dit maakt deze markt interessant voor beleggers als u. 

De groei van elektrische auto’s in stroomversnelling

Er is wel degelijk veel winst te behalen bij het beleggen in elektrische auto’s. Veel landen hebben het streven om in 2030 een bepaald percentage aan elektrische voertuigen te hebben. Ook grote steden snakken naar elektrische auto’s, om zo hun luchtvervuiling te minderen. Dit beleid zorgt ervoor dat het voor inwoners aantrekkelijk wordt gemaakt om elektrisch te gaan rijden. Hierdoor zal de afzetmarkt voor autobedrijven met elektrische auto’s steeds groter worden. Het beleid van regeringen is dus de stroomgeleider voor de groei van het aantal elektrische auto’s.

De brutowinst van Tesla was van ongeveer 900 miljoen dollar in 2014 gestegen naar ongeveer 4 miljard dollar in 2018. En dit gaat alleen nog maar over Tesla. Andere autobedrijven die door massaproductie de elektrische auto’s voor nog minder geld kunnen produceren, zullen nog veel meer winst maken. Over het algemeen zullen grote autobedrijven dus goed geld verdienen met de elektrische auto en daardoor zullen investeringen in deze bedrijven ook veel geld opleveren. Ook de vraag naar elektrische auto’s zal stijgen volgens een onderzoek in Amerika. 15 procent van de Amerikanen beweert binnen vijf jaar een elektrische auto te bezitten, en 34 procent denkt hetzelfde over 10 jaar. 

‘Lithium is de nieuwe olie’

Het is duidelijk dat in de toekomst je als belegger veel winst kan maken met je investeringen in elektrische auto’s. De vraag is alleen in welk bedrijf je dan zou moeten investeren. Sommige bedrijven zullen stuiten op weerstand, terwijl andere bedrijven misschien hun elektrische auto’s wel heel goed gaan stroomlijnen. Hetgeen wat deze bedrijven gemeen hebben, is een bepaald materiaal dat je in elk geval nodig hebt voor het maken van een elektrische auto’s. Als je als belegger wil vermijden een gok te moeten wagen tussen bedrijven om in te investeren, zou je ook in het metaal lithium kunnen investeren. Voor de oplaadbare batterij van elektrische auto’s is dit metaal onvervangbaar en daarom een goede keuze om in te investeren. Zo hoef je niet te kiezen tussen bedrijven en verlaag je je risico. 

Toekomst van elektrische auto’s

Elektrische auto’s zijn nog maar een aantal jaar op het speelveld van auto’s te vinden. Toch vragen we ons nu al af of de toekomst uit alleen maar elektrische auto’s zal bestaan. Veel deskundigen beweren dit wel. Wat voor nu vaststaat, is dat het aantal in ieder geval sterk zal toenemen. Investeringen in bedrijven met elektrische auto’s of lithium zal dus veel geld voor u, de belegger, kunnen opleveren. De beleggingsdeskundigen van Wierda en Partners Vermogensbeheer zullen de ontwikkelingen omtrent elektrische auto’s nauwlettend in de gaten houden voor u en bij grote veranderingen u op de hoogte houden. 

Meer informatie of contact?

Als u contact wenst of meer wilt weten, schroom dan niet en neem contact met ons op.

Edwin Wierda in Business Class

Elke maand spreekt Edwin Wierda met Harry Mens in Business Class op RTL7 over de ontwikkelingen op de beurs. Kijk hier de afleveringen terug!

media

Gratis beleggersnieuws

Vraag kosteloos onze beursupdate aan en lees onze mening over:

Beursupdate
  • Financiële markten
  • Aandelen
  • Obligaties
  • Opties
  • Trends en ontwikkelingen

Direct aanvragen

Onze referenties

Wij zijn zeer tevreden tot op heden. Wij zijn ruim een jaar klant. Wij voelen ons als klant gewaardeerd en Patrick is zeer attent.

Degelijk en betrouwbaar, tijd en aandacht voor de belegger. 

Ik twijfelde tussen een 8 en een 9. Dat is voor een Groninger beslist niet onaardig. 't Kon minder zegt de Groninger dan. 

Beoordeling door klanten: 8/10 - 211 beoordelingen
Magazine