Euronav - een geoliede machine

Lees in dit artikel meer over Euronav en waarom er in belegd wordt 

Na een zwaar jaar leek er eindelijk licht aan het einde van de tunnel. Euronav rapporteerde een winst afgelopen kwartaal en de prijzen bevinden zich al enige tijd boven het break-even punt. Tijd voor een lichtelijk optimistische blik zult u misschien wel zeggen. Is dit echter wel gegrond of zitten er nog ergens addertjes onder het gras? Tijd om deze oliegigant eens onder de loep te nemen en te kijken of dit bedrijf voor de belegger een investering waard is. 

Euronav een geoliede machine

Het concern Euronav

Euronav is een Belgisch bedrijf dat olie over de hele wereld vervoerd, het bevindt zich dus ​in de wateren van de scheepvaartindustrie​. Het is een gigantisch bedrijf, de grootste op het gebied van olie, met een waarde van z’n €1.1 miljard in 2018. Het bedrijf is voortgekomen uit een fusie tussen twee rederijen en is daardoor genoteerd op zowel de ​Euronext Brussel,​ als op de ​New York Stock Exchange​. Door de fusie is het bedrijf een dochteronderneming geworden van ​Compagnie Maritime Belge​ (CMB), overigens ook een mogelijkheid om in te beleggen. Het bedrijf draagt de naam Euronav sinds 1995 en is in bezit van de grootst varende olietanker ter wereld, de TI Europe. De TI Europe is 380 meter lang en heeft een draagvermogen van maar liefst 441.561 m3, dat zijn bijna 36.000 Lamborghini Aventadors in 1 schip! Ook is het bedrijf niet vies van overnames en dan heb ik het over overnames van schepen. Het bedrijf heeft een vloot van 72 tankers. De laatste toevoeging aan de vloot was afkomstig van een fusie met Gener8 Maritime die in de zomer van het afgelopen jaar werd afgerond. 

Euronav op de beurs

Nu is uiteraard de vraag, hoe doet het bedrijf het op de beurs. Het simpele antwoord is, goed. Het bedrijf heeft nogal een zwaar jaar achter de rug gezien de ongunstige prijzen op de markt voor olietransport. Dit heeft als resultaat dat eind 2018 het bedrijf een winst per aandeel van -0.51 noteerde. Om nog meer olie op het vuur te gooien, het bedrijf noteerde een omzet, in het vierde kwartaal van het afgelopen fiscale jaar, van $236 miljoen, maar slechts een winst van $100,000. Dit alles heeft daarentegen een verklaring. De voor beleggers verwaarloosbare winst van $100,000 hangt namelijk samen met een boekhoudkundige correctie op de boekwinst van de overname van Gener8 Maritime. Daarnaast speelde de reeds aangekondigde, aan beleggers, verkoop van een olietanker wat resulteerde in een boekverlies van $3 miljard. Strepen we dit alles weg, houdt het bedrijf een noemenswaardige, pure winst van ongeveer $16.3 miljoen over.

Geen vuiltje aan de lucht dus? Het bedrijf staat er in ieder geval positiever voor dan vorig jaar. Euronav zelf verwacht ook een beter 2019, zo meldde het bedrijf dat het “anticipeert op een verder herstel van de vrachttarieven in 2019” met als logisch gevolg dat het bedrijf en de resultaten hiervan mee profiteren, waarmee het de interesse wekt van beleggers. Geen wolkje meer aan de lucht, zou Euronav wellicht zeggen. Des te merkwaardiger en des te onverwachtser kwam het nieuws dat de CEO opstapt. Hij doet dit op eigen initiatief, maar blijft totdat er een opvolger gevonden is. Het is de vraag of dit opstappen louter te maken had met persoonlijke omstandigheden of dat het een voorteken is voor de toekomst van Euronav. Eén ding is zeker, de cijfers stijgen en de prognose voor het verdere verloop zijn allemaal positief. Momenteel is het gemiddelde koersdoel onder de experts z’n €8 tot €8.50 en is een ieders raad om te kopen. Ook het winst per aandeel wordt op een 0.50 geschat voor 2019. Positieve cijfers en hoop, nu nog resultaten. 

Euronav in een notendop

Na een zwaar jaar vol regen is het dan wellicht eindelijk tijd voor zonneschijn. Groeiende omzet en winst geven een mooi vooruitzicht weer, maar zeker weten doen we op de beurs nooit. Wie weet hoeveel oude olietankers vervangen moeten worden en hoeveel nieuwe er op de markt komen. De productiebeperking van de olie-organisatie OPEC is ook een flinke doorn in het oog voor Euronav. Kortom, de weersvoorspellingen lijken positief maar wie weet wat er nog achter de horizon vandaan kan komen. De experts van Wierda en Partners Vermogensbeheer blijven Euronav, en de sector in zijn geheel, op de voet volgen.

Disclaimer: Wierda & Partners Vermogensbeheer heeft een long positie op het moment van schrijven 

Meer informatie of contact?

Als u contact wenst of meer wilt weten, kunt u kiezen uit de volgende mogelijkheden:

Wierda bij Business Class

Elke maand spreekt Edwin Wierda met Harry Mens in Business Class op RTL7 over de ontwikkelingen op de beurs. Kijk hier de afleveringen terug! 

media

Gratis beleggersnieuws

Vraag onze nieuwsbrief aan en lees kosteloos onze mening over:

nieuwsbrief
  • Financiële markten
  • Aandelen
  • Obligaties
  • Opties
  • Trends en ontwikkelingen

Direct aanvragen

Referenties


Ik twijfelde tussen een 8 en een 9. Dat is voor een Groninger beslist niet onaardig. 't Kon minder zegt de Groninger dan. 

Degelijk en betrouwbaar, tijd en aandacht voor de belegger. 


Wij zijn zeer tevreden tot op heden. Wij zijn ruim een jaar klant. Wij voelen ons als klant gewaardeerd en Patrick is zeer attent.

Wat zijn onze tarieven?

  • Vergoeding afhankelijk van beheerd vermogen
  • Performance fee
  • Gratis kennismaking en intake
  • Gratis beoordeling effectenportefeuille

Meer informatie

InsingerGilissen Services
Binck logo 2
Beoordeling door klanten: 8/10 - 211 beoordelingen