Een wonderkind in de trucksector

Het zit allemaal nog vers in ons geheugen: regeringsleiders spraken in het jaar 2015 in Parijs af zich in te spannen om de opwarming van onze wereldbol drastisch te verminderen. Eén van de hoofdpunten was daarbij het terugdringen van de CO2-uitstoot. Uit cijfers van het CBS blijkt dat de doelstelling nog niet in zicht is, de huidige uitstoot in Nederland gaat zelfs gepaard met een welvaartsverlies gelijk aan 4,5% van het Nederlands BBP ofwel €31 miljard.

Normaal_Nikola - Header

Een groot aandeel van deze uitstoot wordt veroorzaakt door de transportsector. Niet alleen in Nederland, ook in andere delen van de wereld staat de situatie er zo voor. Om dit probleem deels te verhelpen, is een vermeend wonderkind in de trucksector onlangs naar de NASDAQ in New York gekomen. Vandaag nemen de beleggingsexperts van Wierda en Partners Vermogensbeheer u mee om het aandeel Nikola Motor Company en zijn impact op de beurs te aanschouwen.

​De beursgang

Met een nogal spectaculair beursdebuut maakt het truckbedrijf Nikola een furore op Wall Street. De fabrikant van zeer futuristisch ogende vrachtwagens werd opgericht in 2015. Ongeveer vijf jaar later baande het zijn weg naar de beurs. Amper één week na zijn beursgang, is het piepjonge aandeel Nikola in waarde verdubbeld zonder ook maar één cent omzet te draaien. De nieuwkomer is daarmee al meer waard dan reeds bestaande bedrijven zoals Fiat-Chrysler. Nikola heeft op het moment van spreken een marktwaarde van ruim boven de $20 miljard. Toch verwacht het bedrijf in 2024 pas een omzet te draaien, namelijk ter waarde van $1.4 miljard. Als we dit in perspectief stellen met een ander wonderkind genaamd Tesla, blijkt dat Nikola er met kop en schouders bovenuit steekt. Twee jaar voordat Tesla begon met de verkoop van het welbekende model S, was de autofabrikant in 2010 $2.5 miljard waard. Nikola heeft op hetzelfde punt in tijd hiermee al meer dan de tienvoudige marktwaarde van zijn concurrent. De omvang van het bedrijf is overweldigend, zo ook de manier waarop het naar de beurs kwam. Het gebeurde in een mum van tijd. VectorIQ, een speciaal hiervoor opgerichte beurshuls, kocht Nikola op en daarmee was het wonderkind geboren. Wilt u weten wat de financiële resultaten van Wierda en Partner Vermogensbeheer in het verleden zijn geweest? Lees dan hier verder.

​De plannen

Net zoals Tesla ooit de markt heeft willen veroveren met hun werkwijze, zo is Nikola ook op jacht naar meer afzetmarkten. Er is dan eigenlijk ook niet veel verschil tussen Tesla en de Tesla van de trucksector, buiten het feit dat ze samen de naam van de uitvinder van elektriciteit vormen en dat ze de bestaande sector grondig willen veranderen door het gebruiken van alternatieve technologieën. Het doel van Nikola is om door middel van emissieloze aandrijvingstechnieken de auto’s en hun koers op rolletjes te laten lopen. Tegelijkertijd willen ze hiermee bereiken dat de omstreden vervuiling teruggedrongen wordt. De bijdrage van Nikola is het leveren van milieuzuinige vrachtwagens die rijden op waterstof. Nu vraagt u zich misschien af: waarom probeert Nikola het met vrachtwagens terwijl personenauto's op waterstof nooit een succes zijn geworden? Dit is vanwege het feit dat er nooit genoeg aandacht besteed werd aan de infrastructuur, dat zeker een cruciaal punt is in de ontwikkeling. De truckfabrikant mikt daarom in 2024 op verkoop van ongeveer 5,500 vrachtwagens en de bouw van maar liefst 28 waterstoftankstations. Het aandeel wil daarnaast ook zijn horizon verbreden. Dit houdt in dat Nikola haar technologie wil toepassen op andere terreinen, zoals het fabriceren van elektrische pick-ups en waterscooters. Wilt u weten wat de visie van Wierda en Partners Vermogensbeheer is voor de toekomst? Lees dan hier verder.

​De vooruitzichten

De autofabrikant verwacht tot 2024 geen omzet. Er wordt dan vervolgens direct verwacht dat tot 2025 er een stijging van 165% in de omzet wordt behaald. Over winsten wil het bedrijf nog geen uitspraken doen. Dit klinkt mogelijk vreemd, maar tegenwoordig zijn er talloze bedrijven die ooit de beurs op gingen als een verliesgevende onderneming. Die zelfde ondernemingen zijn nu marktleider in hun sector. Voorbeelden hiervan zijn Tesla, Spotify en Uber. Wat overigens met zekerheid gezegd kan worden, is het feit dat de truckgigant, evenals Tesla, werkt met een reserveringssysteem. Trevor Milton, CEO van Nikola, kondigde aan via Twitter dat sommige modellen online bestelbaar zijn. Met het oog op de komende jaren staat de productie van fabrieken, waterstoftankstations en vooral trucks op de agenda. Volgens Nikola zijn er al meer dan 14,000 reserveringen geplaatst. Zo deed bierbrouwer AB Inbev een bestelling van 800 vrachtwagens. Verder blijkt dat ruim 50% van alle bestellingen afkomstig zijn van kredietwaardige bedrijven, aldus Nikola. Er wordt verwacht dat dit waarschijnlijk bedrijven zijn die hun CO2 uitstoot willen terugdringen. Coca-Cola, Pepsi, Walmart en Amazon zijn voorbeelden hiervan. In totaal hebben al deze reserveringen tezamen een opbrengst van $10.2 miljard. De vraag blijft echter hoe snel de productie zal verlopen. In het verleden zagen we dat Tesla voor grote problemen kwam te staan doordat de productie uitbleef. Alles wijst er echter op dat Nikola een solide plan heeft om dit te voeren en ruimschoot beschikking heeft over voldoende kapitaal om hun operaties te financieren. De vooruitzichten zien er in ieder geval erg veelbelovend uit en dit zien we ook terug in de koers van Nikola. De beleggingsexperts van Wierda en Partners Vermogensbeheer zullen het wonderaandeel en de sector nauwlettend in de gaten houden voor u.

Relatiemagazine aanvragen

Wilt u meer informatie over Wierda en Partners vermogensbeheer? Vraag dan geheel gratis ons magazine 'KOERS!' aan. In het magazine geven we u het laatste nieuws, maar laten we ook klanten aan het woord, omdat zij eveneens mooie verhalen te vertellen hebben die zij graag met u willen delen. Daarnaast vertellen wij u meer over wat we doen bij Wierda en Partners. Wat is onze visie op beleggen nou eigenlijk? Hoe gaan we te werk om voor u een zo goed mogelijk rendement te behalen en wat onderscheidt ons van anderen? Uiteraar hebben wij met veel plezier én passie aan het magazine gewerkt.

Het magazine ‘KOERS!’ is kosteloos aan te vragen via onderstaand formulier.

U heeft niet alle verplichte velden ingevuld

Meer informatie of contact?

Als u contact wenst of meer wilt weten, schroom dan niet en neem contact met ons op.

Edwin Wierda in Business Class

Elke maand spreekt Edwin Wierda met Harry Mens in Business Class op RTL7 over de ontwikkelingen op de beurs. Kijk hier de afleveringen terug!

media

Gratis beleggersnieuws

Vraag onze maandelijkse beursupdate aan en bekijk onze mening over:

  • Financiële markten
  • Aandelen
  • Obligaties
  • Opties
  • Trends en ontwikkelingen

Direct aanvragen

Onze referenties

Wij zijn zeer tevreden tot op heden. Wij zijn ruim een jaar klant. Wij voelen ons als klant gewaardeerd en Patrick is zeer attent.

Degelijk en betrouwbaar, tijd en aandacht voor de belegger. 

Ik twijfelde tussen een 8 en een 9. Dat is voor een Groninger beslist niet onaardig. 't Kon minder zegt de Groninger dan. 

Beoordeling door klanten: 8/10 - 211 beoordelingen
2020_11_11-popup-WierdaEnPartners-300x347px