De wereld van de webshops

Al meer dan twaalf maanden worden we in de greep van COVID-19 gehouden. Op het moment zijn we meer dan ooit tevoren afhankelijk van al het digitale om ons heen. De wereldwijde pandemie zorgt ervoor dat de economie zich meer en meer afspeelt op het online strijdtoneel.

Normaal_Zalando - Header

Dit opent allerlei mogelijkheden voor bedrijven om hierop in te spelen. Denk bijvoorbeeld aan Qualcomm en de bijbehorende 5G-netwerken. Echter, dit is slechts een optie uit velen. Zo zijn er ook ondernemingen in de e-commercesector die met innovatieve ideeën een stap naar voren zetten. Een van deze bedrijven is Zalando. Vandaag nemen de beleggingsexperts van Wierda en Partners Vermogensbeheer deze Duitse kledingreus onder de loep. 

​Het verhaal achter Zalando

Het van oorsprong Duitse bedrijf begon in het jaar 2008 met de verkoop van schoenen, kleding en diverse mode-accessoires. Afgeleid van de naam Zappos, een Amerikaanse onlinewinkel, begon Zalando zijn weg naar de top. In het decennium dat hierop volgde, heeft Zalando keer op keer bewezen dat het de koning van de onlinejungle is. Het heeft de keten uitgebreid naar zeventien verschillende Europese landen. Het is daarmee een van de grootste webwinkels van heel het Westen. Bovendien heeft Zalando met regelmaat sterke jaarcijfers laten zien. Zo was er in de periode 2017-2020 een jaar op jaar stijging in de omzet. In 2019 haalde het bedrijf een totale omzet van grofweg €6.84 miljard, terwijl dit tien jaar eerder nog amper €6 miljoen was. In 2020 zette het Duitse Zalando deze trend ook voort. Bovendien kondigde het in dit jaar aan om in 2021 te gaan investeren in het verdrievoudigde aantal partners. Ook Wierda en Partners Vermogensbeheer is het gelukt de laatste jaren mooi rendementscijfers op papier neer te zetten. Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen in financieel opzicht? Lees dan hier verder

​ Zalando in de coronacrisis

Dat het coronavirus ons dagelijks leven overhoop gegooid heeft, is één ding dat zeker is. Dit zorgt niet alleen voor onverwachte veranderingen in het dagelijks leven van consumenten, ook het bedrijfsleven heeft het een en ander aan te passen. Naast de standaard online verkoop van artikelen, opent het nu ook een andere tak. Het Duitse concern is zich in gaan zetten op tweedehands-artikelen. Lees hier overigens ons artikel over de gehele Duitse economie. Dit houdt in dat klanten hun producten kunnen verkopen aan Zalando, die deze artikelen vervolgens te koop zet op hun website. Een paar jaar hiervoor startte Zalando de applicatie Wardrobe waarop je online kleding kon kopen en verkopen. In het jaar 2019 alleen werden er al meer dan een miljoen kledingstukken verhandeld. Dit betekent dat die markt zeker niet te onderschatten valt. Dit is tevens terug te zien in de cijfers van het bedrijf zelf. Het totale aantal klanten van Zalando ging van een kleine dertig miljoen in het derde kwartaal van 2019 omhoog naar 35,6 miljoen in dezelfde periode een jaar later. Bovendien steeg het aantal orders met circa 30% tot circa 44 miljoen.

Deze positieve resultaten ten tijde van de coronacrisis doet bij menig belegger een glimlach verschijnen. Als gevolg stelde de Duitse reus zijn verwachte winst bij. Waar het eerst een winst van 250 miljoen euro verwachtte in het jaar 2020, schoot dit bedrag omhoog naar 400 miljoen euro. Kortom, er waait op het moment een gunstige winst van Zalando. Voor het jaar 2021 is de planning om verder te profiteren van het zogenaamde Connected Retail programma. Dit houdt in dat fysieke winkels hun producten via Zalando op die manier kunnen verkopen aan Zalando-klanten. Een win-win situatie voor beide partijen. Wilt u weten wat de visie van Wierda en Partners Vermogensbeheer is? Neem dan hier een kijkje

​Zalando in een notendop

Zelfs voordat de coronacrisis uitbrak en een grote rol ging spelen in ons dagelijks leven, was de Duitse onlinewinkel al een van de grootste in zijn soort. De uitbreiding in verschillende Europese landen, het investeren in partners en de cijfers weerspiegelen dit beeld dan ook goed. Ook toen het roer door COVID-19 omgegooid moest worden, kwam Zalando met vooruitstrevende plannen. Het Connected Retail programma in combinatie met het feit dat de Duitse webwinkel ondertussen ook inspeelt op de verkoop van tweedehands producten, laat zien dat het bedrijf wel tegen een stootje kan. Sterker nog, dit stootje werd omgezet in een extra duwtje in de rug voor Zalando. De groeiende trend die vanaf het jaar 2017 werd ingezet, bleef zelfs in de jaren 2019 en 2020 gestaag doorgaan. Het aantal klanten, de omzet en de winst: het zijn allemaal groene cijfertjes. Naar alle verwachtingen zal hier in de toekomst niks aan veranderen.

Relatiemagazine aanvragen

Wilt u meer informatie over Wierda en Partners vermogensbeheer? Vraag dan geheel gratis ons magazine 'KOERS!' aan. In het magazine geven we u het laatste nieuws, maar laten we ook klanten aan het woord, omdat zij eveneens mooie verhalen te vertellen hebben die zij graag met u willen delen. Daarnaast vertellen wij u meer over wat we doen bij Wierda en Partners. Wat is onze visie op beleggen nou eigenlijk? Hoe gaan we te werk om voor u een zo goed mogelijk rendement te behalen en wat onderscheidt ons van anderen? Uiteraar hebben wij met veel plezier én passie aan het magazine gewerkt.

Het magazine ‘KOERS!’ is kosteloos aan te vragen via onderstaand formulier.

U heeft niet alle verplichte velden ingevuld

Meer informatie of contact?

Als u contact wenst of meer wilt weten, schroom dan niet en neem contact met ons op.

Edwin Wierda in Business Class

Elke maand spreekt Edwin Wierda met Harry Mens in Business Class op RTL7 over de ontwikkelingen op de beurs. Kijk hier de afleveringen terug!

media

Gratis beleggersnieuws

Vraag onze maandelijkse beursupdate aan en bekijk onze mening over:

  • Financiële markten
  • Aandelen
  • Obligaties
  • Opties
  • Trends en ontwikkelingen

Direct aanvragen

Onze referenties

Wij zijn zeer tevreden tot op heden. Wij zijn ruim een jaar klant. Wij voelen ons als klant gewaardeerd en Patrick is zeer attent.

Degelijk en betrouwbaar, tijd en aandacht voor de belegger. 

Ik twijfelde tussen een 8 en een 9. Dat is voor een Groninger beslist niet onaardig. 't Kon minder zegt de Groninger dan. 

Beoordeling door klanten: 8/10 - 211 beoordelingen
Magazine