De schoenenstrijd; Nike vs Adidas

In dit artikel zullen de beleggingsexperts van Wierda en Partners Vermogensbeheer de aandelen Nike en Adidas tegenover elkaar zetten om kijken wie het speelveld domineert.

Normaal_AdidasNike - Header

Kleding, schoenen en accessoires staan bij vele mensen hoog in het vaandel. Nu er tegenwoordig zo makkelijk kleding en dergelijke te bestellen is, wordt het daarom ook op een dagelijkse basis besteld. Miljoenen transacties per seconde over de hele wereld. In de topsport wordt er vaak ook een deal gesloten tussen het kledingmerk en het team, ook wel een sponsorschap. De vraag is natuurlijk hoeveel doelpunten er hierdoor meer gescoord worden. Dat is echter een verhaal voor een andere keer. Vandaag is het van belang om erachter te komen welk merk de andere op de beurs voorbij rent.

Welk iconisch merk scoort de meeste doelpunten?

Met het opkomen van talloze sporten, komen uiteraard ook de nodige bedrijven op die kleding, schoenen en accessoires ontwerpen. Naarmate deze merken bekender werden, gingen zij ook mode ontwerpen die ook buiten de sport om kon worden gedragen, maar uiteraard wel met een sportief uiterlijk. Deze verschillende bedrijven gaan als vanzelf concurreren met elkaar en vroeger of later zal er eentje superieur worden. De twee aandelen die wij vandaag gaan bekijken, zijn Nike en Adidas. U kent deze aandelen ongetwijfeld en zo niet, dan zult u daar gauw meer over te weten komen. De beleggingsexperts van Wierda en Partners Vermogensbeheer zullen samen met u de aandelen vergelijken en vervolgens concluderen welke meer doelpunten scoort dan de ander.

Nike is niet uit het speelveld te slaan

Het voormalige Blue Ribbon Sports is opgericht in 1964, door Bill Bowerman, en staat sinds 1978 beter bekend als Nike Inc. In 1980 is Nike Inc. op de beurs gekomen en tegen het jaar 2000 had Nike winkels in meer dan 170 landen wereldwijd. De kenmerkende ‘swoosh’, het logo van Nike, was binnen 20 jaar een van de meest bekende logo's in de sportwereld. Het speelveld was echter veel te klein voor Nike Inc. en daarom kocht het bedrijf andere, kleinere concurrerende spelers op, zoals Umbro en Converse. Een deel van zijn succes heeft Nike uiteraard te danken aan topsporters zoals Michael Jordan, ook wel bekend van de iconische ‘Jordan’ schoenen van Nike. Deze topsporters alleen al maken het merk wereldwijd bekend door het simpelweg te dragen en het daardoor te laten zien aan hun miljoenen fans.

Zoals u wel doorheeft, speelt Nike niet langer in de Eredivisie. De marktkapitalisatie van €132 miljard alleen al zegt eigenlijk wel genoeg. Daarnaast gaat menig belegger de koersstijging van meer dan 20% over het afgelopen jaar ook niet zomaar voorbij. Nike weet echter dat de toekomst niet gegeven is, dus daar wordt ook in geïnvesteerd. Zo maakt Nike een strategische zet door te investeren in het bedrijf HandsFree. HandsFree ontwikkelt technologie die ervoor zorgt dat u uw schoenen kan uittrekken zonder uw handen te gebruiken. Dit klinkt nu nog alsof men wil voetballen zonder voeten, maar voor u het weet, heeft u deze schoen van de toekomst al besteld.

Lees hier meer over de twee grootste economieën van Europa: Duitsland en Frankrijk.

Adidas vist naast het net

Het verhaal van oprichter Adi Dassler begon in de wasruimte van zijn moeder, in Bavaria, Duitsland. In 1924 had hij zijn eerste fabriek geregistreerd om daar producten te ontwerpen, speciaal voor atleten. Vier jaar na de oorlog, begon hij in 1949 opnieuw en richtte de eerste Adidas fabriek op, waar hij ook voor het eerst de nu wereldwijd bekende drie strepen introduceerde. Door de jaren heen bouwde Adidas steeds meer bekendheid op, al helemaal toen Duitsland tegen alle verwachtingen in het WK won in 1954. Tot 1967 scoorde Adidas alleen nog maar doelpunten met hun schoenen, maar vanaf dat jaar begonnen zij ook met de verkoop van kleding en dit droeg, letterlijk en figuurlijk, alleen nog maar meer bij aan de bekendheid van het merk. Uiteindelijk, alles bij elkaar opgeteld, is Adidas nu één van de meest bekende sportmerken en een grote concurrent van Nike.

Adidas heeft, hoewel het eerder is begonnen dan Nike, een marktkapitalisatie van slechts €51 miljard. Dit is ‘slechts’ iets meer dan een derde van de marktkapitalisatie van Nike. Adidas heeft misschien wel een gebalanceerde omzet qua verkoop, maar er zit weinig groei in de koers. Adidas verwacht voor volgend jaar slechts een groei in de verkoop van 5-8%. Het mag dan wel één van de grotere spelers zijn, maar aan de hand van de fotofinish is het duidelijk dat Adidas niet als eerste eindigt. Adidas is minder aantrekkelijk dan voorgaande jaren en het bedrijf lijkt een beetje een slakkengang in te zetten.

Lees hier meer over beleggen in vastgoed.

​Nike gaat voor goud

Het is een heuse sport om de eerste plek te behalen én te behouden. De twee bedrijven met de meeste kans van slagen, zijn Nike Inc. en Adidas. Nike, opgericht 1964, heeft snel een naam voor zich weten te maken en is nu een heus begrip. In de sportwereld, maar ook daarbuiten is het merk niet meer weg te denken. Adidas is pas echt begonnen in 1949 en heeft langzaam maar zeker ook een naam voor zichzelf weten te maken. Adidas vertraagt echter en lijkt zich bij zilver neer te leggen. Nike pakt door en rent iedereen voorbij om dan toch even in die gouden medaille te bijten. De beleggingsexperts van Wierda en Partners Vermogensbeheer hebben dit spektakel op de voet gevolgd en zien dat Nike Inc. als duidelijke winnaar uit de bus komt. Wij houden u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen.

Meer informatie of contact?

Als u contact wenst of meer wilt weten, schroom dan niet en neem contact met ons op.

Edwin Wierda in Business Class

Elke maand spreekt Edwin Wierda met Harry Mens in Business Class op RTL7 over de ontwikkelingen op de beurs. Kijk hier de afleveringen terug!

media

Gratis beleggersnieuws

Vraag onze maandelijkse beursupdate aan en bekijk onze mening over:

  • Financiële markten
  • Aandelen
  • Obligaties
  • Opties
  • Trends en ontwikkelingen

Direct aanvragen

Onze referenties

Wij zijn zeer tevreden tot op heden. Wij zijn ruim een jaar klant. Wij voelen ons als klant gewaardeerd en Patrick is zeer attent.

Degelijk en betrouwbaar, tijd en aandacht voor de belegger. 

Ik twijfelde tussen een 8 en een 9. Dat is voor een Groninger beslist niet onaardig. 't Kon minder zegt de Groninger dan. 

Beoordeling door klanten: 8/10 - 211 beoordelingen
2020_11_11-popup-WierdaEnPartners-300x347px