De opkomst van webshops

Vroeger ging men nog de deur uit om bijvoorbeeld kleding te kopen of schoenen te passen. Tegenwoordig kunnen de meeste mensen zich dat al niet meer voorstellen. Als de consument nu een product nodig heeft, bestelt die dat veelal via webshops als Bol.com, Coolblue of Amazon. Dit zien we ook terug in de resultaten van deze bedrijven, terwijl klassieke retailers het steeds lastiger hebben. Fysieke winkeliers zullen niet blij zijn met deze ontwikkeling, maar voor de beleggers bieden deze ontwikkelingen kansen. De beleggingsexperts van Wierda en Partners Vermogensbeheer analyseren deze tweestrijd voor u.

Normaal_Webshop - Header

De geschiedenis van online winkelen

Het is onderhand al bijna 40 jaar geleden dat men voor het eerst vanuit huis een vakantie kon boeken - en dus niet meer naar een fysiek reisbureau hoefde. Hiermee begon de ondergang van het fysieke winkelen. In 1991 werd dit proces versneld met het ontstaan van het World Wide Web. In de jaren hierna tot 2000 werden grote namen als eBay, Amazon, Bol.com en Google opgericht. Wilt u meer weten over deze vier ondernemingen, lees dan hier ons eerder geschreven artikel. Deze bedrijven domineren tegenwoordig de online winkelwereld. Tegenwoordig is het online winkelen ook in Nederland niet meer weg te denken. Zo deed in 2015 71% van de Nederlanders al online aankopen. Vier jaar later, in 2019, besteedden Nederlanders gezamenlijk €25,8 miljard aan goederen en diensten online.

De online shopping markt is in zijn hoogtijdagen, terwijl fysieke retailers op een houtje moeten bijten. Zo voorspelt Locatus - marktleider op het gebied van retailinformatie in de Benelux - een daling in de Nederlandse fysieke retailwaarde van ruim 30%. Wat zijn nu de meest opmerkelijke bedrijven die ofwel als winnaar, ofwel als verliezer de ring verlaten?

Er zijn winnaars...

De winnaars zijn voornamelijk de online webshops, zoals Bol.com en AliExpress. Dit valt terug te zien in de omzet die Bol.com draaide in 2019. Van de totale omzet van €2,1 miljard was ruim €1,42 miljard van de omzet uit eigen verkopen. Bovendien wist Bol.com in 2019 een omzetstijging van ruim 20% te realiseren ten opzichte van het jaar ervoor. Overigens is Bol.com onderdeel van het beursgenoteerde bedrijf Ahold Delhaize, waar wij eerder een artikel over hebben geschreven. Ook buiten Nederland groeit de markt van online winkelen explosief, zoals bijvoorbeeld terug te zien is in het Amerikaanse Amazon. De koers van dit aandeel is in de afgelopen 6 maanden met bijna 60% gestegen tot ruim $3000. De omzet steeg in het eerste kwartaal van 2020, in vergelijking met het jaar ervoor, met 26% naar $75,5 miljard. Dit resulteerde in een winst van circa $3 miljard. Ook de e-commerce gerichte bedrijven die onder het aandeel Alibaba Group vallen, zoals AliExpress, doen het goed. Deze bedrijven hebben in China een marktaandeel van 60% in de pakketbezorgingsmarkt. Wilt u weten wat Wierda en Partners Vermogensbeheer voor u kan betekenen, lees dan hier verder.

...en er zijn verliezers

De verliezers zijn vooral te vinden tussen de bedrijven die nog erg gericht zijn op de fysieke verkoop. Voorbeelden hiervan zijn de aandelen Hennes & Mauritz (H&M) en Abercrombie & Fitch. De H&M ervoer reeds een dalende vraag en dit werd alleen maar versterkt door de coronacrisis. Dit is terug te zien in de resultaten van H&M. Zo daalde in maart 2020 de opbrengst met circa 50%. Verder werd duidelijk dat H&M 170 filialen moest sluiten, wat grotendeels te wijten is aan de versnelde opkomst van e-commerce, wat dus weer versterkt werd door de coronacrisis. Als gevolg hiervan begon tevens de koers te wankelen: van een stabiele €200 in begin februari kelderde de koers naar €108 in eind maart. Voor beleggers dus een aandeel dat weinig perspectief biedt in deze tijden.

Ook het Amerikaanse aandeel Abercrombie & Fitch ervaart al geruime tijd een dalende koers. Doordat ook dit bedrijf het moet afleggen tegen de online winkeliers, draaide het bedrijf in 2017 het gehele jaar al verlies. In het eerste kwartaal van 2020 werd ook weer een verlies genoteerd, namelijk -$244 miljoen. Het komt dan ook niet als een schok dat het bedrijf over een jaar tijd 50% van haar marktkapitalisatie heeft verloren. Wilt u weten wat de financiële resultaten van Wierda en Partners Vermogensbeheer in het verleden zijn geweest, neem dan hier een kijkje.

Het tijdperk van de webshops is aangebroken

Er is een duidelijke verschuiving te zien van fysieke naar online verkoop. Uit deze verschuiving komen winnaars en verliezers en wie dat zijn, is voor de beleggerswereld zeker niet onbelangrijk. Zo zien we online winkels als Bol.com en Amazon zegevieren, terwijl retailers als H&M en Abercrombie & Fitch in het zand bijten. Het fysieke winkelen zoals we dat nu nog kennen, ondervindt al decennia lang een dalende populariteit. De verwachting op lange termijn is dan ook dat online webshops de markt zullen domineren en dat de fysieke retailers grotendeels zullen verdwijnen uit ons dagelijks leven. De beleggingsexperts van Wierda en Partners Vermogensbeheer houden u uiteraard op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen.

Relatiemagazine aanvragen

Wilt u meer informatie over Wierda en Partners vermogensbeheer? Vraag dan geheel gratis ons magazine 'KOERS!' aan. In het magazine geven we u het laatste nieuws, maar laten we ook klanten aan het woord, omdat zij eveneens mooie verhalen te vertellen hebben die zij graag met u willen delen. Daarnaast vertellen wij u meer over wat we doen bij Wierda en Partners. Wat is onze visie op beleggen nou eigenlijk? Hoe gaan we te werk om voor u een zo goed mogelijk rendement te behalen en wat onderscheidt ons van anderen? Uiteraar hebben wij met veel plezier én passie aan het magazine gewerkt.

Het magazine ‘KOERS!’ is kosteloos aan te vragen via onderstaand formulier.

U heeft niet alle verplichte velden ingevuld

Meer informatie of contact?

Als u contact wenst of meer wilt weten, schroom dan niet en neem contact met ons op.

Edwin Wierda in Business Class

Elke maand spreekt Edwin Wierda met Harry Mens in Business Class op RTL7 over de ontwikkelingen op de beurs. Kijk hier de afleveringen terug!

media

Gratis beleggersnieuws

Vraag onze maandelijkse beursupdate aan en bekijk onze mening over:

  • Financiële markten
  • Aandelen
  • Obligaties
  • Opties
  • Trends en ontwikkelingen

Direct aanvragen

Onze referenties

Wij zijn zeer tevreden tot op heden. Wij zijn ruim een jaar klant. Wij voelen ons als klant gewaardeerd en Patrick is zeer attent.

Degelijk en betrouwbaar, tijd en aandacht voor de belegger. 

Ik twijfelde tussen een 8 en een 9. Dat is voor een Groninger beslist niet onaardig. 't Kon minder zegt de Groninger dan. 

Beoordeling door klanten: 8/10 - 211 beoordelingen
Magazine