De luxemarkt biedt zekerheid in tijden van crisis

In dit artikel vertellen de beleggingsexperts van Wierda en Partners Vermogensbeheer u waarom de luxemarkt zekerheid kan bieden in onzekere tijden als die waarin wij nu leven.

Normaal_LV - Header

Het is een verzameling van de duurste namen in de industrie, het is geliefd bij velen en het is gevestigd in het charmante Parijs. Beroemdheden pronken ermee en hun volgers kunnen er alleen maar van dromen: we hebben het natuurlijk over het aandeel Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH). In een tijd als deze, waarin de aandelen op de beurs zeer volatiel zijn, zijn er weinig aandelen interessant voor beleggers die iets meer zekerheid zoeken. Toch is dit luxe aandeel aanlokkelijk genoeg om de aandacht te trekken van juist deze beleggers, in zulk een onzekere tijd. In dit artikel zullen de beleggingsexperts van Wierda en Partners Vermogensbeheer u alles vertellen over dit Franse concern.

Het verhaal van het chique Louis Vuitton Moët Hennessy

Allereerst, zullen wij voor u een beeld schetsen van het grootste aandeel in de luxeproducten industrie. Het conglomeraat LVMH bestaat uit maar liefst 75 merken en namen, verdeeld in verschillende categorieën, zoals wijnen, kleding en cosmetica. Het verhaal van het oudste merk van Louis Vuitton Moët Hennessy speelt zich af in het Franse Bordeaux, 1593, toen de Sauvage familie een wijnbedrijf startte, genaamd Château d’Yquem. Deze zoete witte wijn behoort nu tot de meest exclusieve ter wereld. De derde president van de Verenigde Staten, Thomas Jefferson, vond de wijn zelfs zo goed dat hij wel 250 flessen uit 1784 bestelde, plus nog een paar extra voor de eerste president, George Washington.
Pas in 1743 kunnen we het boek openslaan dat het verhaal vertelt van de merken die alle andere onder hun hoede hebben genomen. Dit is namelijk het jaar dat het champagnemerk Moët werd opgericht door Claude Moët. In 1794 verscheepte Hennessy Cognac - de andere grote naam uit LVMH - haar eerste flessen  naar Amerika. In 2012 bedroeg de omzet van Henessy alleen al circa 1 miljard. 
Als we verder door de tijd reizen, komen we aan in 1854. In dit jaar wordt het luxueuze modebedrijf Louis Vuitton opgericht, waarvan wel 31% van de afzetmarkt in China zit. Nadat Moët en Hennessy samen zijn gegaan in 1971, gaan deze twee bedrijven ook samen in 1987. Hieruit is het bekende beursgenoteerde bedrijf ontstaan dat wij vandaag de dag kennen als Louis Vuitton Moët Hennessy. Wilt u weten wat Wierda en Partners Vermogensbeheer voor u kan betekenen vanuit financieel opzicht? Lees dan hier verder.

Het wondermiddel tegen een lege portfolio

Het luxe aandeel doet het goed op de beurs, zo behaalde het afgelopen jaar een omzet van €53,7 miljard, waarvan €7,2 miljard winst, een stijging van 14,3% ten opzichte van 2018. Het jaar daarvoor steeg de winst van dit aandeel met zo’n 20% en gemiddeld stijgt de omzet per kwartaal van LVMH met 14%. Nu wilt u als belegger natuurlijk weten, hoe dit aandeel zich staande houdt ten tijde van een crisis. Deze vraag kan simpel beantwoord worden met feiten. LVMH is namelijk een bedrijf dat zich focust op de luxemarkt. De financiële doelgroep van dit bedrijf is dan ook niet de middenklasse. Over het algemeen heeft deze doelgroep een groot genoege buffer om een crisis te doorstaan. Zij zullen hun aankoopgedrag dan ook niet snel veranderen door tijdelijke crises, zoals de huidige coronacrisis. Er zijn ook sectoren die het wel zwaar hebben gehad ten tijde van de coronacrisis, zoals bijvoorbeeld de horecasector en de sierteeltsector. Voor de stabiele belegger is LVMH dus een ideaal aandeel, omdat de koers amper hinder ondervindt tijdens dergelijke crises. Dat zien we ook terug in de koers van LVMH van de afgelopen zes maanden. Sinds maart is de koers van het aandeel namelijk in een zo goed als rechte lijn omhoog gegaan. Wilt u weten wat het rendement van Wierda en Partners Vermogensbeheer in het verleden is geweest? Lees dan hier verder. 

Het pareltje op de beurs

Samenvattend, het stijlvolle Louis Vuitton Moët Hennessy heeft een uitgebreide en intrigerende geschiedenis. Sinds 1593 heeft LVMH zich ontwikkeld tot één van de grootste beursgenoteerde bedrijven in haar sector. Vooral de vermogende bovenklasse voelt zich aangetrokken tot de sierlijke producten van LVMH en juist dit gegeven maakt het aandeel zo aantrekkelijk voor de belegger. Het aandeel is bestand tegen een stootje, wat duidelijk te zien is aan de koers van de afgelopen tijd. Uiteraard zullen de beleggingsexperts van Wierda en Partners Vermogensbeheer u op de hoogte houden van de meest recente ontwikkelingen in deze sector. 

Relatiemagazine aanvragen

Wilt u meer informatie over Wierda en Partners vermogensbeheer? Vraag dan geheel gratis ons magazine 'KOERS!' aan. In het magazine geven we u het laatste nieuws, maar laten we ook klanten aan het woord, omdat zij eveneens mooie verhalen te vertellen hebben die zij graag met u willen delen. Daarnaast vertellen wij u meer over wat we doen bij Wierda en Partners. Wat is onze visie op beleggen nou eigenlijk? Hoe gaan we te werk om voor u een zo goed mogelijk rendement te behalen en wat onderscheidt ons van anderen? Uiteraar hebben wij met veel plezier én passie aan het magazine gewerkt.

Het magazine ‘KOERS!’ is kosteloos aan te vragen via onderstaand formulier.

Aanhef Dhr. Mevr.
Voorletter(s)*
Bedrijfsnaam
Tussenvoegsel
Achternaam*
Adres*
Huisnummer*
Postcode*
Plaats*
Telefoonnummer*
Mobiel
E-mailadres
Bericht
Ja, ik ga akkoord met het privacy statement*

Meer informatie of contact?

Als u contact wenst of meer wilt weten, schroom dan niet en neem contact met ons op.

Edwin Wierda in Business Class

Elke maand spreekt Edwin Wierda met Harry Mens in Business Class op RTL7 over de ontwikkelingen op de beurs. Kijk hier de afleveringen terug!

media

Gratis beleggersnieuws

Vraag kosteloos onze beursupdate aan en lees onze mening over:

Beursupdate
  • Financiële markten
  • Aandelen
  • Obligaties
  • Opties
  • Trends en ontwikkelingen

Direct aanvragen

Onze referenties

Wij zijn zeer tevreden tot op heden. Wij zijn ruim een jaar klant. Wij voelen ons als klant gewaardeerd en Patrick is zeer attent.

Degelijk en betrouwbaar, tijd en aandacht voor de belegger. 

Ik twijfelde tussen een 8 en een 9. Dat is voor een Groninger beslist niet onaardig. 't Kon minder zegt de Groninger dan. 

Beoordeling door klanten: 8/10 - 211 beoordelingen
Magazine