De invloed van COVID-19 op FAANG

We leven in onzekere tijden met serieuze maatregelen om het coronavirus te stoppen. In Zuid-Europa ligt de economie zo goed als stil en ook de Nederlandse economie draait op lage toeren. De beurs heeft rake klappen moeten incasseren en aandelenkoersen zijn tot in onontdekte dieptes gezakt. Waar dit voor veel mensen juist als een kans gezien wordt om in te stappen in de wereld van beleggen, was dit voor de ervaren beleggers juist alleen maar slecht nieuws.

Normaal_FAANG - Header

Inmiddels zitten we al ruim een maand in onze ‘intelligente lockdown’ en hebben steeds meer bedrijven een plan van aanpak tegen COVID-19. Hoe reageren bedrijven en hun aandelen op het virus, en hoe negatief is het virus nou echt? Vandaag nodigen de beleggingsexperts van Wierda en Partners Vermogensbeheer u uit een blik te werpen op de FAANG-aandelen (Facebook, Amazon, Apple, Netflix en Google (met moederbedrijf Alphabet) en te zien hoe het coronavirus de resultaten van deze tech-stocks beïnvloed. 

​Facebook

De koers van Facebook heeft het de afgelopen jaren zwaar gehad met alle privacy schandelen. Toch leek het er begin 2020 weer goed voor te staan. Echter zoals we nu allemaal weten, gooide het coronavirus roet in het eten. Het bedrijf voelt de impact van COVID-19 en dat is te zien aan de aandelenkoers. Waar deze eind januari nog op een mooie $223 stond, was deze per halverwege maart al gezakt tot $146. Op het moment van schrijven is de koers langzaam gestegen tot $177. Facebook wordt indirect geraakt door het virus door de situatie van de bedrijven. Veel kleine bedrijven adverteren op Facebook. Doordat deze bedrijven hard geraakt worden, daalt hun prioriteit voor adverteren, de grootste bron van inkomsten (98.5%) voor Facebook. Op termijn zal de totale omzet van Facebook dus een flinke klap krijgen. Wel is er een klein lichtpuntje voor het bedrijf. Het gebruik van Facebook Messenger en Whatsapp - wat ook van Facebook is - is namelijk flink gestegen door de lockdowns in verschillende landen en veel mensen brengen nu hun tijd door op hun Facebook-tijdlijn.

Amazon

Dan Amazon, ook zij voelen de impact van COVID-19, maar op een compleet andere manier dan Facebook en veel andere bedrijven. Het is namelijk feest voor aandeelhouders. Waar de aandelenkoers in maart nog schommelde rond de $1.600 tot $1.700 is deze op moment van schrijven tot ver boven het fenomenale getal van $2.000 gestegen. De reden hiervoor is erg simpel. Door de lockdown en social distancing zitten veel mensen thuis en kiezen ze ervoor om hun producten online te bestellen. Dit is goed voor Amazon. Zo goed zelfs dat ze, om de nog steeds groeiende vraag aan te kunnen, in de komende tijd 100.000 extra werknemers willen aannemen. In de warenhuizen worden zelfs corona-test-centra opgezet om een veilige werkomgeving te garanderen. Ook het Prime-video platform van Amazon (een equivalent van Netflix) voelde een explosieve stijging in aantal gebruikers nu mensen meer thuis zitten dan voorheen. Wilt u weten wat het rendement van Wierda en Partners Vermogensbeheer over de afgelopen jaren is geweest? Lees dan hier verder.

Apple

Dit bedrijf doet het al jaren zeer sterk en de aandelenkoers leek het eerste kwartaal van 2020 niet te stoppen. Helaas was dit niet de realiteit. Apple’s aandelenkoers daalde van boven de $320 begin februari naar minder dan $230 in maart. Wat niet raar is, aangezien één van de belangrijkste afzetmarkten voor Apple China is, wat ook het startpunt van COVID-19 is. De productie van Apple telefoons stagneerde dan ook drastisch. Het bedrijf verzond in februari 2020 60% minder iPhones vanuit de fabrieken in China dan het jaar ervoor. Ook nu is de productie nog niet terug op volledige capaciteit. Toch is er hoop voor Apple. Het aantal coronagevallen in China neemt namelijk af, dus de productie en verkoop kan daar ook weer op gang komen. Bovendien zijn telefoons een lange termijn investering. De vraag naar Apple producten kan dus zo een sprong maken zodra winkels weer opengaan en de voorraden zijn aangevuld. De beurs daarentegen stopt nooit en dat snappen wij van Wierda en Partners Vermogensbeheer maar al te goed. Lees hier meer over wat wij juist nu voor u kunnen betekenen.

​Netflix

Een ander bedrijf dat tot op zekere hoogte profiteert van de coronacrisis is Netflix. Doordat veel mensen thuis zitten, heerst er snel verveling. Een uitweg is dan om weg te kwijnen voor de TV met een goede film of serie. Een wereldleider in online films en series is Netflix. Logisch dus dat veel mensen al Netflix hebben of overwegen. Dit zorgt voor pieken in het gebruik van Netflix in getroffen regio’s. In Spanje groeide het aantal Netflix-downloads met meer dan 50%. Netflix verdient aan de maandelijkse abonnementskosten. Het bedrijf heeft namelijk geen advertenties tussen of tijdens de films. Netflix ziet daarom ook geen omzetstijging ten gevolge van een piek in gebruik door al bestaande abonnees, maar juist door een stijging in nieuw afgesloten abonnementen. Tegelijkertijd is de groei in gebruik niet de enige stijging. Ook de aandelen van Netflix genieten van deze tijd. De aandelenkoers is in een maand tijd van minder dan $300 naar ver boven de $430 dollar gegaan.

Google

Tot slot Google. In 2015 kende Google een grote herstructurering. Eén van de dingen die veranderden was de aandelen van Google. Google werd namelijk onder een moederbedrijf Alphabet geplaatst en dit bedrijf nam de beursnotering over van Google Inc. Het nieuwe aandeel Alphabet kende een stabiele koersstijging begin 2020. Halverwege februari ging het echter ook mis bij Google. De aandelenkoers van Alphabet stond aan het begin van februari nog ruim boven de $1.500, maar dook daarna in enkele luttele weken tot niet ver boven de $1.000. Op het moment van schrijven is de koers echter weer enigszins opgekrabbeld en schommelt rond de $1.250. Dat ook Alphabet getroffen wordt door de corona-crisis komt door het verdienmodel van Alphabet. Dit model is vergelijkbaar met dat van Facebook en verdient op advertenties. De omzet van het concern bestaat voor 83% uit advertenties en dit advertentiemodel richt zich bovendien vooral op kleinere bedrijven. Dit brengt extra zware gevolgen met zich mee. De kleinere bedrijven zijn immers de eersten die zwaar getroffen worden door COVID-19. Ondanks dat Alphabet geen directe manier heeft om voor dit omzetverlies te compenseren, zijn ze wel bezig met de ontwikkeling van een COVID-19-test tool. Het is echter nog onbekend wanneer deze uitgebracht wordt en of deze ook echt voor inkomsten gaat zorgen. Wij rapporteerden in januari over het coronavirus. Lees hier hoe wij er toen over dachten.

​Conclusie

We kunnen dus concluderen dat nu de coronacrisis de hele wereld heen en weer schudt, de beurzen het ook zwaar te verduren hebben en beleggers hun hart vasthouden. Toch is er een verschil in de prestatie van de verschillende FAANG-aandelen. Van deze aandelen is Facebook het hardst geraakt. Dit komt doordat de omzet van Facebook voor het overgrote deel bestaat uit advertentie-inkomsten van kleinere bedrijven. Ook Alphabet, het moederbedrijf van Google, merkt de impact van COVID-19. Omdat Alphabet bijna net zo afhankelijk is van advertenties als Facebook, is het niet gek dat ook hier de aandelenkoers onderuit ging. Apple heeft een aantal tegenslagen gehad vanwege de situatie in China, waar voor hen een belangrijke markt ligt en ook hun iPhones geproduceerd worden. Toch wordt verwacht dat de vraag naar hun producten op een later moment zal compenseren voor de huidige gemiste omzet. Eén van de bedrijven die profiteert van de crisis is Netflix. Omdat veel mensen thuis zitten, is het logisch dat er vraag is naar een aanbieder van films en series en dit zien we terug in een koersstijging. Ten slotte zet Amazon erg mooie resultaten neer. Als bekende webshop, is het bedrijf de eerste keuze voor veel mensen nu ze niet meer in de winkels hun producten kunnen kopen. Bovendien profiteert Amazon ook door extra vraag naar haar multimedia platform. We zien dus dat de tech-stocks van FAANG erg verschillend reageren op de huidige omstandigheden, wat allemaal te herleiden is tot verschillende verdienmodellen. De belegingsexperts van Wierda en Partners Vermogensbeheer snappen dat dit onzekere tijden zijn. Daarom houden we de beurs goed in de gaten en wensen we u een goede gezondheid toe.

Relatiemagazine aanvragen

Wilt u meer informatie over Wierda en Partners vermogensbeheer? Vraag dan geheel gratis ons magazine 'KOERS!' aan. In het magazine geven we u het laatste nieuws, maar laten we ook klanten aan het woord, omdat zij eveneens mooie verhalen te vertellen hebben die zij graag met u willen delen. Daarnaast vertellen wij u meer over wat we doen bij Wierda en Partners. Wat is onze visie op beleggen nou eigenlijk? Hoe gaan we te werk om voor u een zo goed mogelijk rendement te behalen en wat onderscheidt ons van anderen? Uiteraar hebben wij met veel plezier én passie aan het magazine gewerkt.

Het magazine ‘KOERS!’ is kosteloos aan te vragen via onderstaand formulier.

U heeft niet alle verplichte velden ingevuld

Meer informatie of contact?

Als u contact wenst of meer wilt weten, schroom dan niet en neem contact met ons op.

Edwin Wierda in Business Class

Elke maand spreekt Edwin Wierda met Harry Mens in Business Class op RTL7 over de ontwikkelingen op de beurs. Kijk hier de afleveringen terug!

media

Gratis beleggersnieuws

Vraag kosteloos onze beursupdate aan en lees onze mening over:

Beursupdate
  • Financiële markten
  • Aandelen
  • Obligaties
  • Opties
  • Trends en ontwikkelingen

Direct aanvragen

Onze referenties

Wij zijn zeer tevreden tot op heden. Wij zijn ruim een jaar klant. Wij voelen ons als klant gewaardeerd en Patrick is zeer attent.

Degelijk en betrouwbaar, tijd en aandacht voor de belegger. 

Ik twijfelde tussen een 8 en een 9. Dat is voor een Groninger beslist niet onaardig. 't Kon minder zegt de Groninger dan. 

Beoordeling door klanten: 8/10 - 211 beoordelingen
Magazine