De groei van maaltijdbezorger bedrijven

Gepubliceerd op 23 april 2021

In dit artikel zullen de beleggingsexperts van Wierda en Partners Vermogensbeheer u een update geven over de maaltijdbezorgingsmarkt en de bijzonderheden uit deze branche.

Wierda afbeelding format plaatsing - Header Maaltijd

Ongeveer een jaar geleden, tijdens de eerste maanden van de corona crisis, vond er een opleving van de maaltijdbezorgingssector plaats. Sinds oktober 2020 kunnen we al niet meer genieten van een lekkere maaltijd in een restaurant. Dit is natuurlijk geen positief feit voor de restaurantbranche. Toch is er een andere groep, die zich ook bezighoudt met de verkoop van maaltijden, wel blij met deze ontwikkeling. Deze groep moet het voornamelijk hebben van de bezorging van maaltijden. Doordat mensen geen gebruik meer kunnen maken van restaurants, kiezen ze er vaker voor om een maaltijd te laten bezorgen.  

Groeiende markt

Zoals gezegd profiteert de maaltijdbezorgingsmarkt van de coronacrisis. Als we bedenken dat er wereldwijd vrijwel overal lockdowns zijn (geweest), is dit ook geen vreemd gegeven. En de cijfers ondersteunen dit. In 2019 bedroeg de omzet in deze sector ruim €2 miljard. In 2020 was dit toegenomen tot een bedrag van €2.7 miljard. Dit komt neer op een stijging van maar liefst 37%. Er waren niet alleen meer mensen die maaltijden lieten bezorgen, ze deden dit ook nog eens vaker. Waar de gemiddelde consument voorheen alleen in het weekend of op feestdagen een maaltijd liet bezorgen, veranderde dit over het afgelopen jaar ook naar doordeweekse dagen. Een belangrijke aanjager hiervan is natuurlijk de coronacrisis, maar ook zonder COVID-19 was er een groei verwacht van ongeveer 14%. Een groei van 14% is bijzonder degelijk, wat ook het een en ander zegt over het toekomstperspectief wat deze sector nog te wachten staat. De verwachting is namelijk dat ook na de crisis er meer gebruik gemaakt zal worden van maaltijdbezorging. Dat het online bestellen een trend is zien we ook terug in andere sectoren, zoals met de opkomst van webshops. Dit heeft er ondere andere mee te maken dat twee groepen steeds meer bestedingsvermogen krijgen. Het gaat hier natuurlijk om de Millennials en Generatie Z. Deze groepen kiezen er sneller voor om een maaltijd te laten bezorgen in plaats van koken of uit eten gaan. Uit onderzoeken blijkt ook dat de jongere generatie eerder kiest voor maaltijdbezorging dan een kant-en-klaar maaltijd uit de supermarkt. Daarnaast is er een ontzettend gevarieerd aanbod, dus is er voor ieder wat wils en is maaltijdbezorging een steeds gebruikelijker alternatief aan het worden. Ook buiten deze twee groepen vindt er overigens een gigantische groei plaats wat betreft het online bestellen van producten. Wilt u meer weten over wat de visie van Wierda en Partners Vermogensbeheer is voor de toekomst? Lees dan hier verder.

De een zijn dood is de ander zijn brood

Binnen de maaltijdbezorging zijn er een aantal grote bedrijven die de dienst uit maken. Allereerst zullen we het bedrijf Just Eat Takeaway behandelen. Dit is een Nederlands bedrijf en is in ons kikkerlandje actief onder de welbekende naam Thuisbezorgd. Het bedrijf is actief in een groot deel van Europa, maar ook in Nieuw Zeeland, Israël en sindskort ook in de Verenigde Staten. In 2019 bedroeg hun omzet ongeveer €1.6 miljard en werden er wereldwijd 422 miljoen bestellingen gedaan. Het effect van het coronavirus is goed terug te zien in de cijfers van 2020. De omzet is met ruim 50% gegroeid naar ongeveer €2.4 miljard, wat geen misse cijfers zijn. Toch is de aandeelprijs van Just Eat Takeaway begin april lager dan die was in april 2020, wat een mogelijk gevolg is van het feit dat Just Eat Takeaway niet winstgevend is en dat de concurrentiestrijd met Deliveroo en Uber Eats steeds intenser wordt. Uber Eats is de afdeling van Uber die zich bezighoudt met de maaltijdbezorging en is één van de populairste maaltijdbezorgers. Mede dankzij Uber Eats is het aandeel van Uber sinds april 2020 meer dan verdubbeld, met op dit moment een aandelenprijs rond de $60. Deliveroo houdt zich alleen bezig met maaltijdbezorging. Deliveroo’s omzet was in 2020 met 54% gestegen, wat vergelijkbaar is met Just Eat. Deliveroo is op 31 maart 2021 in Londen de beurs opgegaan, waar beleggers stukken minder enthousiast op reageerden dan was verwacht en gehoopt. Het aandeel kelderde bij opening al direct onder de £300 en inmiddels schommelt de aandelenprijs slechts rond de £250. Een bankier die betrokken was bij de beursgang omschreef het als de slechtste beursgang in de Londense beursgechiedenis. Een vermoedelijke oorzaak hiervan is de manier waarop Deliveroo met de bezorgers omgaat en de lage lonen die het betaalt en de talloze rechtszaken die hieruit zijn voortgekomen. Daarnaast blijkt het voor maaltijdbezorgers lastig om winst te maken, wat natuurlijk ook niet prettig is voor de aandelenkoers. Wilt u weten wat de prachtige financiële resultaten van Wierda en Partners Vermogensbeheer over de afgelopen jaren zijn geweest? Lees dan hier verder. 

Groeimarkt met potentie

De markt van de maaltijdbezorgers is afgelopen jaar exponentieel gestegen. Mensen kiezen er steeds vaker voor om een maaltijd te laten bezorgen. Dit is deels te danken aan COVID-19, maar er lijkt ook een structurele verandering te zijn. Met name jongere mensen koken minder en kiezen  voor het gemak van de bezorgde maaltijd. De oudere generaties raken steeds beter bekend met de moderne technologieën en ook voor hen wordt het aantrekkelijker om een maaltijd te laten bezorgen. De verwachting is dat de komende jaren deze markt steeds verder blijft groeien. Dit is natuurlijk goed nieuws voor bedrijven als Deliveroo, Just Eat Takeaway en Uber. Deze bedrijven verwachten hun omzetten de komende jaren te zien stijgen, wellicht minder hard dan afgelopen jaar. De beleggingsexperts van Wierda en Partners Vermogensbeheer houden u op de hoogte van de ontwikkelingen in deze interessante en groeiende sector. 

Relatiemagazine aanvragen

Wilt u meer informatie over Wierda en Partners vermogensbeheer? Vraag dan geheel gratis ons magazine 'KOERS!' aan. In het magazine geven we u het laatste nieuws, maar laten we ook klanten aan het woord, omdat zij eveneens mooie verhalen te vertellen hebben die zij graag met u willen delen. Daarnaast vertellen wij u meer over wat we doen bij Wierda en Partners. Wat is onze visie op beleggen nou eigenlijk? Hoe gaan we te werk om voor u een zo goed mogelijk rendement te behalen en wat onderscheidt ons van anderen? Uiteraar hebben wij met veel plezier én passie aan het magazine gewerkt.

Het magazine ‘KOERS!’ is kosteloos aan te vragen via onderstaand formulier.

U heeft niet alle verplichte velden ingevuld

Meer informatie of contact?

Als u meer wilt weten, schroom dan niet en neem contact met ons op.

Beleggen kent risico's. Uw inleg kan minder waard worden.

Edwin Wierda in Business Class

Elke maand spreekt Edwin Wierda met Harry Mens in Business Class op RTL7 over de ontwikkelingen op de beurs. Kijk hier de afleveringen terug!

media

Gratis beleggersnieuws

Vraag onze maandelijkse beursupdate aan en bekijk onze mening over:

  • Financiële markten
  • Aandelen
  • Obligaties
  • Opties
  • Trends en ontwikkelingen

Direct aanvragen

Onze referenties

Wij zijn zeer tevreden tot op heden. Wij zijn ruim een jaar klant. Wij voelen ons als klant gewaardeerd en Patrick is zeer attent.

Degelijk en betrouwbaar, tijd en aandacht voor de belegger. 

Ik twijfelde tussen een 8 en een 9. Dat is voor een Groninger beslist niet onaardig. 't Kon minder zegt de Groninger dan. 

Beoordeling door klanten: 8/10 - 211 beoordelingen
Magazine