In dit artikel zullen de beleggingsexperts van Wierda en Partners Vermogensbeheer de wederopstanding van de elektrische auto en de daarbij komende aspecten bespreken.
Het idee van een elektrische auto bestaat al bijna twee eeuwen. In 1834 kwam hoogleraar Sibrandus Stratingh uit Groningen al met een elektrische auto, maar dit werd geen groot succes. Pas aan het einde van de 19e eeuw kwamen de eerste bruikbare batterijen vanuit Frankrijk. De verwachtingen voor de elektrische auto waren hooggespannen en deze moest de strijd met verbrandingsmotoren aangaan. Zoals u weet heeft de elektrische auto die slag verloren en werden diesel- en benzinemotoren de standaard. Toch is de elektrische auto bezig aan een indrukwekkende inhaalslag. Dit brengt een hoop kansen met zich mee voor verschillende bedrijven op het strijdtoneel van de auto industrie.
Volgens veel partijen is de elektrische auto een onmisbare schakel in de oplossing van de klimaatproblemen. De afgelopen jaren heeft de overheid geprobeerd de consument te stimuleren om een elektrische auto aan te schaffen in plaats van een auto met een verbrandingsmotor. Ondanks de lagere bijtellingen en de subsidies bleef de verkoop van elektrische auto’s tegenvallen doordat het aanbod beperkt was. Eigenlijk was de elke elektrische auto die je zag rijden een Tesla. Inmiddels is hier verandering in gekomen. In 2020 was 20 procent van de verkochte auto’s elektrisch, en de op één na meest verkochte auto was een (elektrische) Volkswagen ID.3. Ondanks dat de bijtellingen in dit jaar omhoog zullen gaan voor elektrische auto’s, is de verwachting dat het marktaandeel van 20% zal blijven en de komende jaren zelfs zal groeien. Dit zal mede veroorzaakt worden doordat er strengere regelgeving komt omtrent de aanschaf van nieuwe auto’s. Hier in Nederland klinken er geluiden dat er vergelijkbare plannen moeten komen als in het Verenigd Koninkrijk, waar alle nieuwe auto’s vanaf 2030 elektrisch moeten zijn. Wilt u weten wat de visie van Wierda en Partners Vermogensbeheer is voor de toekomst? Neem dan hier een kijkje.
De groeiende vraag naar elektrische auto’s is natuurlijk goed nieuws voor de producenten hiervan. Een grootmacht als Tesla heeft hier de afgelopen jaren van geprofiteerd omdat ze vrijwel geen concurrentie hadden. Toch begint het aantal spelers op de markt van elektrische auto’s behoorlijk te groeien. De gevestigde namen uit Duitsland mengen zich in de strijd, zoals te zien is aan de verkoopcijfers van de Volkswagen ID.3. Ook het Chinese NIO heeft grote ambities op het gebied van elektrische auto’s. Toch zijn het niet alleen de autoproducenten die grote winnaars zijn door de groeiende vraag naar elektrische voertuigen. In de gehele productie- en leveringsketen voor de elektrische auto gaat het goed. Hierbij kunt u denken aan de producenten van halfgeleiders, maar ook bedrijven die de grondstoffen delven die noodzakelijk zijn voor de productie van elektrische auto’s. Er worden in deze gehele productie- en leveringsketen mooie winsten en rendementscijfers behaald. Ook Wierda en Partners Vermogensbeheer heeft de afgelopen jaren indrukwekkende cijfers gehaald. Wilt u weten wat wij in financieel opzicht voor u kunnen betekenen? Lees dan hier verder.
Door de stijgende vraag naar elektrische auto’s moeten er ook meer geproduceerd worden. Om de productie voort te zetten is er logischerwijs ook een stijgende vraag naar essentiële materialen zoals chips en lithium. Dit is waar andere bedrijven uit andere sectoren in beeld komen. Een van deze profiterende bedrijven is het Nederlandse Advanced Metallurgical Group, kortweg AMG. Dit bedrijf houdt zich bezig met diverse groene oplossingen voor bijvoorbeeld de automobielsector. Een voorbeeld van de materialen die ze leveren is lithium. De grondstof lithium is een essentieel onderdeel voor de productie van batterijen. Door de stijgende vraag naar elektrische auto’s en dus batterijen, is ook de vraag naar lithium explosief gestegen. Een ander bedrijf dat profiteert van de elektrificatie van het wagenpark is TE Connectivity. Kort gezegd levert TE Connectivity sensoren voor elektrische auto’s, die van essentieel belang zijn voor het functioneren van de auto’s. Dit is ook terug te zien op de aandelenmarkt, waar de aandeelprijs op dit moment bijna op het hoogste punt ooit zit. Ook TomTom exploiteert de groei van de elektrische auto’s. Waar u TomTom waarschijnlijk kent van de navigatieapparatuur, is het bedrijf zijn blik aan het verschuiven. Ze leveren nog steeds apparaten aan particulieren, maar zijn inmiddels ook in zee gegaan met autofabrikanten en Microsoft. In samenwerking zijn ze hard bezig om zelfrijdende auto’s te ontwikkelen, wat slechts een kleine stap verwijderd is van de elektrische auto; een elektrische auto is immers aantrekkelijk om autonoom te maken vanwege de grote hoeveelheid software.
De elektrische auto is bezig met een indrukwekkende opmars en de verwachting is dat deze zich het komende decennium onverminderd zal voortzetten. De autoproducenten zullen van de extra regelgevingen profiteren, maar ook de andere bedrijven die een vinger in de pap hebben van de productie van elektrische auto’s kunnen in hun handen wrijven. Toch blijven er twijfels of de elektrische auto daadwerkelijk de toekomst is, met name op de lange termijn. De beleggingsexperts van Wierda en Partners Vermogensbeheer zullen u op de hoogte houden van de ontwikkelingen omtrent de elektrische auto, maar ook de bedrijven die zich bezighouden met de benodigde materialen en producten.
Wilt u meer informatie over Wierda en Partners vermogensbeheer? Vraag dan geheel gratis ons magazine 'KOERS!' aan. In het magazine geven we u het laatste nieuws, maar laten we ook klanten aan het woord, omdat zij eveneens mooie verhalen te vertellen hebben die zij graag met u willen delen. Daarnaast vertellen wij u meer over wat we doen bij Wierda en Partners. Wat is onze visie op beleggen nou eigenlijk? Hoe gaan we te werk om voor u een zo goed mogelijk rendement te behalen en wat onderscheidt ons van anderen? Uiteraar hebben wij met veel plezier én passie aan het magazine gewerkt.
Het magazine ‘KOERS!’ is kosteloos aan te vragen via onderstaand formulier.
Als u meer wilt weten, schroom dan niet en neem contact met ons op.
Beleggen kent risico's. Uw inleg kan minder waard worden.
Elke maand spreekt Edwin Wierda met Harry Mens in Business Class op RTL7 over de ontwikkelingen op de beurs. Kijk hier de afleveringen terug!
Vraag onze maandelijkse beursupdate aan en bekijk onze mening over: