Arbeidskrapte: oorzaak en gevolg

Gepubliceerd op 31 oktober 2021

In dit artikel zullen de beleggingsexperts van Wierda en Partners Vermogensbeheer u het een en ander bijbrengen over de huidige arbeidskrapte.

Wierda afbeelding format plaatsing - Header Arbeidskrapte

Als u de laatste tijd het nieuws slechts met een half oor gevolgd heeft, zult u waarschijnlijk alsnog hebben meegekregen dat er momenteel sprake is van arbeidskrapte. Arbeidskrapte betekent simpel gezegd dat er meer banen zijn, dan dat er (geschikte) werkzoekenden zijn. Het meest bekende en recente voorbeeld hiervan komt uit het Verenigd Koninkrijk. De beelden van tientallen auto’s in de rij voor een volle tank benzine of diesel heeft u vast voorbij zien komen. Wilt u weten hoe de elektrische automarkt het op dit moment doet? Lees dan hier verder. De situatie in het Verenigd Koninkrijk was zelfs zo prangend dat sommige tankstations een limiet stelden aan de hoeveelheid brandstof die getankt mocht worden, terwijl andere pompstations gedwongen werden de deuren te sluiten omdat er simpelweg geen druppel brandstof meer over was. Dit is voor het grootste deel te wijten aan de arbeidskrapte. Er was een dusdanig groot tekort aan chauffeurs, waardoor de brandstof, die in principe wel beschikbaar was, niet naar de tankstations vervoerd kon worden. Dit probleem doet zich niet alleen voor in het Verenigd Koninkrijk, maar komt voor in veel ontwikkelde, westerse landen. De arbeidskrapte kunnen we meten aan de hand van het aantal vacatures als percentage van de werkende bevolking. In Nederland 2021 ligt dat percentage op meer dan 3%, het hoogste percentage van deze eeuw. Ook de VS kent het probleem, daar wordt gesproken van een tekort van maar liefst 10.4 miljoen arbeiders. Meerdere oorzaken zijn hiervoor aan te wijzen, en de gevolgen kunnen aanzienlijk zijn.

Oorzaken

Voor de arbeidskrapte zijn meerdere oorzaken. Wederom heeft ook het coronavirus hiermee te maken. Veel mensen die met hun werk in contact komen met grote groepen mensen, zijn bang om ziek te worden, en kiezen er daarom voor om niet te werken. Een indirect gevolg van het virus is dat mensen de kans kregen om rustig terug te kijken op hun leven tot dusver, en tot de conclusie komen dat ze minder willen werken. Of in ieder geval minder willen werken voor een ander en willen beginnen voor zichzelf. Het minder willen werken is ook terug te zien in de nieuwere generaties, die de voorkeur hebben voor een werkweek van vier dagen in plaats van vijf. Deze generatie kiest er bovendien voor om langer door te studeren, waardoor ze dus hoger opgeleid zijn. Echter, hierdoor komt er weer een tekort aan vakmensen en andere beroepsgroepen waarbij een diploma van een hogeschool of universiteit niet vereist is. Een andere versterkende factor is de toenemende vergrijzing in veel westerse economieën. Dit zorgt ervoor dat er steeds minder mensen zijn die actief kunnen deelnemen aan de economie. Wilt u weten wat de visie van Wierda en Partners Vermogensbeheer is voor de toekomst? Lees dan hier verder.

Gevolgen

Dat men in het Verenigd Koninkrijk in de rij moet staan voor een tank benzine, is slechts het topje van de smeltende ijsberg. Het fenomeen van de arbeidskrapte is namelijk op veel meer plekken in de economie terug te zien. Zo is een andere industrie die zwaar te lijden heeft onder de toenemende arbeidskrapte de horeca. In de VS namen in de maand augustus 4.3 miljoen mensen het heft in eigen handen en namen ontslag. Van al deze vrijwillige ontslagen kwam maar liefst 40% uit de horeca. De horeca zit wereldwijd met de handen in zijn haar en probeert onder andere door het salaris op te krikken meer werknemers aan te houden en aan te trekken. Zo is het salaris in deze sector met 13% toegenomen sinds februari 2020. Tot dusverre heeft het echter niet mogen baten en veel economen denken dat dit ook niet zal veranderen. De coronacrisis heeft ertoe geleid dat sommige economen denken dat de arbeidsdeelname nooit meer terug zal gaan naar de niveaus van voor de coronacrisis. Dat dit in elk geval in de voorzienbare toekomst tot problemen zal leiden spreekt voor zich. In de VS geeft zelfs 51% van alle ondernemers aan dat zij op dit moment vacatures hebben openstaan waar ze maar simpelweg niemand voor kunnen vinden. Ook bij de grotere, bekende beursgenoteerde bedrijven leidt dit tot problemen. Doordat er namelijk niemand gevonden kan worden die het werk kan doen, wordt er veelal van de bestaande werknemers gevraagd om meer te werken en overuren te draaien. Bij alleen al FedEx, een logistiek bedrijf, leidde dit tot $450 miljoen extra kosten. Zulk soort situaties zullen we naar alle verwachtingen bij steeds meer (beursgenoteerde) bedrijven terugzien, met name in de retail- en grondstoffensector. Ook in Nederland speelt het probleem van arbeidskrapte een grote rol en als gevolg hiervan wordt verwacht dat de lonen in 2022 en 2023 met meer dan 3% zullen stijgen in een poging om meer werknemers aan te houden en aan te trekken. Ondanks dit alles staan veel indexen hoger dan ooit tevoren. Hoe dat kan, leest u hier. Als u wilt weten hoe Wierda en Partners Vermogensbeheer ten tijde van de coronacrisis heeft gepresteerd? Lees dan hier verder.

Conclusie

Ondanks alle negatieve kanten van de arbeidskrapte, moet dit beeld iets bijgesteld worden. Zo zal het over het algemeen er namelijk voor zorgen dat de werkloosheid daalt. Dit zien we ook in Nederland gebeuren, waar dit in september 2020 nog 4.4% was, is dit afgenomen tot 3.1% in september 2021. Desondanks is de arbeidskrapte een serieus economisch risico waar rekening mee moet worden gehouden, zoals de brandstoftekorten bij de pompstations in het Verenigd Koninkrijk ons hebben laten zien. De beleggingsexperts van Wierda en Partners Vermogensbeheer houden de situatie in de gaten en zullen u hierover op de hoogte houden.

Relatiemagazine aanvragen

Wilt u meer informatie over Wierda en Partners vermogensbeheer? Vraag dan geheel gratis ons magazine 'KOERS!' aan. In het magazine geven we u het laatste nieuws, maar laten we ook klanten aan het woord, omdat zij eveneens mooie verhalen te vertellen hebben die zij graag met u willen delen. Daarnaast vertellen wij u meer over wat we doen bij Wierda en Partners. Wat is onze visie op beleggen nou eigenlijk? Hoe gaan we te werk om voor u een zo goed mogelijk rendement te behalen en wat onderscheidt ons van anderen? Uiteraar hebben wij met veel plezier én passie aan het magazine gewerkt.

Het magazine ‘KOERS!’ is kosteloos aan te vragen via onderstaand formulier.

U heeft niet alle verplichte velden ingevuld

Meer informatie of contact?

Als u meer wilt weten, schroom dan niet en neem contact met ons op.

Beleggen kent risico's. Uw inleg kan minder waard worden.

Edwin Wierda in Business Class

Elke maand spreekt Edwin Wierda met Harry Mens in Business Class op RTL7 over de ontwikkelingen op de beurs. Kijk hier de afleveringen terug!

media

Gratis beleggersnieuws

Vraag onze maandelijkse beursupdate aan en bekijk onze mening over:

  • Financiële markten
  • Aandelen
  • Obligaties
  • Opties
  • Trends en ontwikkelingen

Direct aanvragen

Onze referenties

Wij zijn zeer tevreden tot op heden. Wij zijn ruim een jaar klant. Wij voelen ons als klant gewaardeerd en Patrick is zeer attent.

Degelijk en betrouwbaar, tijd en aandacht voor de belegger. 

Ik twijfelde tussen een 8 en een 9. Dat is voor een Groninger beslist niet onaardig. 't Kon minder zegt de Groninger dan. 

Beoordeling door klanten: 8/10 - 211 beoordelingen
Magazine