AMG & Solid-state batterijen

In dit artikel zullen de Beleggingsexperts van Wierda en Partners Vermogensbeheer u vertellen over de ‘solid-state battery’ en wat de rol van Advanced Metallurgical Group (AMG) hierbij is.

Wierda afbeelding format plaatsing - Header Solid-state battery

Als u het nieuws goed volgt en enige interesse hebt in aandelen in de technieksector, zult u inmiddels meegekregen hebben dat er een tekort is aan chips en batterijen. Dit tekort is voor een deel veroorzaakt door het element lithium. Het merendeel van de batterijen die we gebruiken zijn namelijk lithium batterijen. De afgelopen jaren is de vraag hiernaar exponentieel gestegen, wat diverse problemen met zich meebrengt. Allereerst zijn er problemen in de productie van allerhande producten, waaronder elektrische auto’s, maar ook de batterij die in uw telefoon zit. Toch is dit niet het grootste probleem dat lithium met zich meebrengt. Doordat er een sterk groeiende vraag naar lithium is, moet deze ook ergens vandaan gehaald worden. Lithium wordt uit de grond gewonnen, met name op plekken waar de grond een hoog zoutgehalte heeft. De grote hoeveelheden lithium die gemijnd moet worden heeft gruwelijke gevolgen voor het omringende milieu. Bij het mijnen van lithium is het niet ongewoon dat er gevaarlijke chemicaliën vrijkomen in het water, waardoor het milieu zwaar geraakt wordt. Dit is nogal ironisch, aangezien we meer batterijen zijn gaan gebruiken om het gebruik van fossiele brandstoffen naar beneden te krijgen, omdat dit goed zou zijn voor het milieu.

Solid-state battery

Om te voorkomen dat de tekorten oplopen en het milieu nog verder beschadigd wordt, moet er dus een oplossing komen voor het lithium probleem. Een grote stap zou het vervangen van de lithium batterij zijn. De ‘solid-state battery’, ook wel de ‘vastestofbatterij’ genoemd, zou wel eens de oplossing kunnen zijn voor dit probleem. Allereerst zullen we de nadelen uit de weg ruimen. De ‘solid-state battery’ presteert minder goed dan conventionele batterijen. Ook zijn ze aanzienlijk duurder om te produceren en kunnen ze niet goed tegen lage temperaturen. Toch lijken de voordelen zwaarder te wegen dan de nadelen. Zo zijn deze batterijen gemakkelijker te verkleinen dan de conventionele batterijen, waardoor er minder grondstoffen nodig zijn om een batterij te maken. Daarnaast kunnen ze ook niet lekken, wat ze niet alleen beter maakt voor het milieu, maar ook veiliger in het dagelijks gebruik. Ten opzichte van de lithium batterijen gaat de solid-state battery bovendien veel langer mee, zijn ze beter en langer houdbaar en kunnen constante prestaties leveren bij schommelingen in temperatuur. Ook zijn ze niet brandbaar, wat weer een pluspunt is voor de gebruiksvriendelijkheid. De ontwikkeling van deze nieuwe batterij staat nog in de kinderschoenen, ondanks dat er al jaren aan gewerkt wordt, maar toch toont het veel potentie. Bij de ontwikkeling van de vastestofbatterij zijn vele grote namen betrokken. Vanuit de elektrische auto industrie zijn dit onder andere Toyota en Volkswagen, maar ook uit de tech-sector is er interesse vanuit bijvoorbeeld Panasonic en LG. Wilt u weten wat de visie van Wierda en Partners Vermogensbeheer is voor de toekomst? Lees dan hier verder.

Advanced Metallurgical Group

Een ander bedrijf dat ook betrokken is bij de ontwikkeling van deze batterij is Advanced Metallurgical Group (AMG). AMG Lithium is  de afdeling van AMG die zich bezighoudt met metalen, mineralen en alles wat hieraan gerelateerd is. In november kondigde AMG Lithium aan geïnvesteerd te hebben in een proeffabriek voor solid-state batterijen als aanvulling op haar state-of-the-art laboratorium voor batterij materialen in Frankfurt, Duitsland. Ze hebben een uniek gepatenteerd proces ontwikkeld om op maat gemaakte sulfidische vaste elektrolyt materialen te produceren. Inmiddels zijn ze al begonnen met de technische uitbreidingen, en zijn ze al in gesprek met klanten om deze nieuwe techniek verder te ontwikkelen. Het is dus een kwestie van tijd voordat AMG deze potentiële nieuwe afzetmarkt weet te bereiken en zich kan gaan focussen op het behalen van goede cijfers. De verwezenlijking van deze ontwikkelingen zien we overigens ook al terug in de beloftes van uit de auto industrie, die hopen al rond 2025 de eerste consumenten auto’s met solid-state batterijen te kunnen leveren. In Frankrijk rijden er zelfs al in bepaalde gebieden bussen op solid-state batterijen. Wilt u weten wat Wierda en Partners Vermogensbeheer voor u kan betekenen vanuit financieel opzicht? Lees dan hier verder.

Kleine batterij met een grote toekomst

Gezien de voordelen van de solid-state batterij lijkt het slechts een kwestie van tijd voordat deze in gebruik genomen kunnen worden. Met name de compactheid, de langere levensduur en de voordelen op het gebied van veiligheid die het met zich meebrengt zullen veel mensen aanspreken. Op dit moment staat de ontwikkeling van deze batterij nog in de kinderschoenen en kan het dus nog niet breed ingezet worden. Toch is het een goed teken dat internationale grootmachten als Toyota, Panasonic en Volkswagen, maar ook wereldveranderende bedrijven als AMG toekomst zien in de ‘solid-state battery’. De bellegingsexperts van Wierda en Partners Vermogensbeheer zullen u op de hoogte houden van AMG en de ontwikkeling van de ‘solid-state battery’.

Relatiemagazine aanvragen

Wilt u meer informatie over Wierda en Partners vermogensbeheer? Vraag dan geheel gratis ons magazine 'KOERS!' aan. In het magazine geven we u het laatste nieuws, maar laten we ook klanten aan het woord, omdat zij eveneens mooie verhalen te vertellen hebben die zij graag met u willen delen. Daarnaast vertellen wij u meer over wat we doen bij Wierda en Partners. Wat is onze visie op beleggen nou eigenlijk? Hoe gaan we te werk om voor u een zo goed mogelijk rendement te behalen en wat onderscheidt ons van anderen? Uiteraar hebben wij met veel plezier én passie aan het magazine gewerkt.

Het magazine ‘KOERS!’ is kosteloos aan te vragen via onderstaand formulier.

U heeft niet alle verplichte velden ingevuld

Meer informatie of contact?

Als u meer wilt weten, schroom dan niet en neem contact met ons op.

Beleggen kent risico's. Uw inleg kan minder waard worden.

Edwin Wierda in Business Class

Elke maand spreekt Edwin Wierda met Harry Mens in Business Class op RTL7 over de ontwikkelingen op de beurs. Kijk hier de afleveringen terug!

media

Gratis beleggersnieuws

Vraag onze maandelijkse beursupdate aan en bekijk onze mening over:

  • Financiële markten
  • Aandelen
  • Obligaties
  • Opties
  • Trends en ontwikkelingen

Direct aanvragen

Onze referenties

Wij zijn zeer tevreden tot op heden. Wij zijn ruim een jaar klant. Wij voelen ons als klant gewaardeerd en Patrick is zeer attent.

Degelijk en betrouwbaar, tijd en aandacht voor de belegger. 

Ik twijfelde tussen een 8 en een 9. Dat is voor een Groninger beslist niet onaardig. 't Kon minder zegt de Groninger dan. 

Beoordeling door klanten: 8/10 - 211 beoordelingen
Magazine