Onze website gebruikt cookies en vergelijkbare technieken. De cookies worden geïnstalleerd op uw computer. Hiermee verzamelt Wierda Vermogensbeheer persoonsgegevens en volgen wij uw gebruik van onze website en die van derden. Deze gegevens delen wij met externe platformen. Wierda Vermogensbeheer doet dit om u de beste digitale ervaring te bieden op onze website en die van anderen. Geeft u ons hiervoor toestemming? Voor meer info leest u onze privacyverklaring.
De scheepvaart. Iedereen weet wel dat het iets met schepen te doen heeft, maar hoeveel geld gaat er nu om in deze industrie? Hoeveel keer groter is het grootste schip dan uw auto? U leest het hier.
De scheepvaart transporteert zo’n 90% van alle goederen ter wereld en anno 2017 was dat zo’n 4000 miljard, oftewel 4 biljoen dollar. Er is bijna meer geld dan water in deze industrie.
Het kost gemiddeld honderden miljoenen dollars om één ‘normaal’ containerschip te laten bouwen en één van de schepen van rederij Maersk kostte bijna twee miljard dollar. Dit schip is 400 meter lang en 60 meter breed.
Er zijn op dit moment meer dan een miljoen mensen werkzaam in de scheepvaartindustrie. Dat zijn heel veel salarisstrookjes die betaald moeten worden.
Het allereerste beursgenoteerde bedrijf ooit was ook een bedrijf uit de scheepvaartindustrie, namelijk het Nederlandse bedrijf de VOC.
De grootste rederij ter wereld, Maersk, heeft meer dan 600 schepen in de vaart en heeft een marktwaarde van bijna 200 miljard dollar.
Naast eenvoudigweg het transporteren van goederen is de scheepvaart ook een broedplaats voor technologische vooruitgang. Het kan immers toch altijd beter, sneller en goedkoper?
Naast het vervoeren van producten in containers, is er natuurlijk ook het vervoer van andere goederen, zoals de grondstof olie. De grootste beursgenoteerde speler op de markt van olietransport is het Europese Euronav. Wierda en Partners Vermogensbeheer heeft een positie in dit concern.