AH: de koning van de supermarkten

Hoe kon een klein kruidenierszaakje uitgroeien tot het grote supermarktconcern Ahold Delhaize? In dit artikel vertellen de beleggingsexperts Wierda en Partners Vermogensbeheer hoe Ahold Delhaize - in de volksmond beter bekend als Albert Heijn - omgaat met de coronacrisis.
 

Normaal_AH - Header

Ahold

Ahold was altijd al een grote naam in Nederland. Dit is dan ook niet raar aangezien Albert Heijn letterlijk de grootste supermarktketen van Nederland is en deze keten was in het bezit van het bedrijf Ahold. Het begin van Albert Heijn kunnen we terugleiden tot 1887, dit is wanneer Albert Heijn sr. de kruidenierszaak van zijn vader Jan Heijn overnam om de zaak vervolgens naar zichzelf te vernoemen. Het was toen nog niet veel meer dan een kruidenierszaak, maar hier kwam al snel verandering in. In 1899 bestond Albert Heijn al uit drie locaties en in 1927 was dit zelfs al gegroeid tot 107 vestigingen. Een kleine 20 jaar later heeft het concern zelfs al zijn eigen fabrieken en levert het huismerkproducten aan de winkels. En in 1948 ging het echt los: Ahold werd een beursgenoteerde onderneming. In de decennia die hierop volgde, heeft de keten zich uitgebreid naar de VS, Spanje en heeft het Etos onder zich weten te scharen. Ahold liet keer op keer sterke jaarcijfers zien, zo behaalde het bedrijf in de periode 2008-2012 jaar op jaar een stijging in de omzet. In 2013 behaalde het bedrijf een winst van €2,537 miljoen, vergeleken met de €827 miljoen van het jaar ervoor een enorme groei. Dit heeft voornamelijk te maken met het feit dat Ahold haar positie in ICA dat jaar verkocht, ter waarde van €1,751 miljoen, maar zorgde desalniettemin voor veel positiviteit onder beleggers. Deze positiviteit werd nog eens extra benadrukt toen in 2015 Ahold met Belgische Delhaize fuseerde en sindsdien spreken we dan ook over Ahold Delhaize. Ook Wierda en Partners Vermogensbeheer heeft over de afgelopen jaren mooie rendementscijfers weten neer te zetten. Lees daarover hier meer.

​Groei Ahold Delhaize

Ahold was alleen al een gigantische onderneming, maar met Delhaize erbij kan het zich rekenen tot de wereldtop. In Nederland en België is het concern onbetwist de grootste, maar ook daarbuiten is hun aanwezigheid niet verwaarloosbaar. In heel Europa is Ahold Delhaize het 4e grootste supermarktconcern en in de VS staan ze op een keurige 5e plek. Wereldwijd werken er rond de 375.000 mensen verdeeld over 6500 winkels, die zelfs in landen als Roemenië en Indonesië te vinden zijn. De naam Ahold Delhaize mag dan nog wel nieuw zijn, dit bedrijf is ontstaan uit twee reeds gevestigde supermarkt reuzen. En ondanks dat Ahold Delhaize nog niet zolang opereert in de huidige formatie, groeien ze gestaag door. In 2019 waren de netto-verkopen met maar liefst 5.5% gestegen. Het dividend was in deze zelfde periode met 8.6% per aandeel gestegen. Allemaal tekenen van fundamentele groei.

Om nog maar een paar namen te noemen die onder de keten vallen; Gall & Gall en Bol.com. Bol.com is oorspronkelijk overgenomen door de keten met het oog op de toekomst; e-commerce wordt immers steeds belangrijker.  Ook met het oog op de toekomst, werken ze druk aan de ontwikkeling van een volledige zelfscan-winkel. Dat zou betekenen dat er enkel nog personeel nodig is om vakken te vullen. Als we kijken naar de coronacrisis, lijkt dit innovatieve concept uit de hemel gevallen.

Ondernemen in coronatijd

Dat het coronavirus het dagelijkse leven overhoop heeft gegooid is één ding wat zeker is. Dit treft niet alleen consumenten en particulieren, maar ook minstens even hard de bedrijfswereld. Sommige ondernemingen hebben het geluk dat ze de werkzaamheden vanuit huis kunnen voortzetten, maar dat geldt zeker niet voor iedereen. De schappen van de supermarkten moeten namelijk nog steeds fysiek bijgevuld worden, zowel in Nederland als in elk ander land. We zagen in de eerste dagen van de corona-uitbraak in Nederland ook dat de schappen ‘geplunderd’ werden. Nu zou je zeggen dat dit alleen maar goed nieuws is voor de supermarkten, dus laten we hiervoor weer naar Ahold Delhaize kijken.  
Hoewel het bij andere branches erg slecht gaat in de coronatijd draait de levensmiddelenbranche harder dan ooit tevoren. Dit zien we bij Ahold Delhaize ook terug in de cijfers zo steeg in de vestigingen van Ahold Delhaize in de VS de omzet met 34% in maart. In Europa kwamen de eerste hamster verschijnselen in eind februari al naar voren en in maart was dit niet anders en steeg de omzet met 16%.

Sinds het begin van de corona-uitbraak daalde het aandeel van Ahold Delhaize met circa 30%, wat in eerste instantie raar lijkt, gezien de explosieve stijging aan verkopen. Maar doordat deze stijging in verkopen tijdelijk is, kunnen we de daling verklaren. Fundamenteel is er namelijk niks veranderd, dus zowel een explosieve stijging als daling van het aandeel zou onterecht zijn. De koers trok dan ook al snel bij. Als we kijken naar de fundamentele groei die Ahold Delhaize doormaakt, dan zien we dit wel terug in de positieve groei van het aandeel over de afgelopen vijf jaar. De verwachting is dan ook dat dit zich zal voortzetten. Hoe Wierda en Partners zich zal ontwikkelen de komende jaren, leest u terug in onze visie.

​Ahold Delhaize in een notendop

Veel bedrijven en burgers lijken last te hebben van de huidige situatie omtrent het Covid-19 virus. Ook Ahold Delhaize blijft niet gespaard. Hoewel Ahold Delhaize zelf een goede basis heeft en een niet minder ogend toekomstperspectief, heeft dit tijdelijke virus het aandeel aardig in zijn greep. De beleggingsexperts van Wierda & Partners laten zich echter niet door emotie leiden en houden de lange termijn in zicht, en deze blijft uiterst positief. Wij zullen uw op de hoogte houden van deze lange termijn en bieden zekerheid in deze onzekere tijden.

Meer informatie of contact?

Als u contact wenst of meer wilt weten, schroom dan niet en neem contact met ons op.

Edwin Wierda in Business Class

Elke maand spreekt Edwin Wierda met Harry Mens in Business Class op RTL7 over de ontwikkelingen op de beurs. Kijk hier de afleveringen terug!

media

Gratis beleggersnieuws

Vraag onze maandelijkse beursupdate aan en bekijk onze mening over:

  • Financiële markten
  • Aandelen
  • Obligaties
  • Opties
  • Trends en ontwikkelingen

Direct aanvragen

Onze referenties

Wij zijn zeer tevreden tot op heden. Wij zijn ruim een jaar klant. Wij voelen ons als klant gewaardeerd en Patrick is zeer attent.

Degelijk en betrouwbaar, tijd en aandacht voor de belegger. 

Ik twijfelde tussen een 8 en een 9. Dat is voor een Groninger beslist niet onaardig. 't Kon minder zegt de Groninger dan. 

Beoordeling door klanten: 8/10 - 211 beoordelingen
Magazine